6 klasse 1_1024x707

Pilotprosjekt med 6. klasse ved Rindal skole - Del 1

Skolekorrespondenter på Trollheimsporten - SjetteklassePorten

6. klasse ved Rindal skole og Trollheimsporten samarbeider om SjetteklassePorten - et pilotprosjekt med utgangspunkt i norskfaget. Her kommer første del med introduksjon, der de presenterer seg sjøl og hva de driver med, samt informasjonen som gikk ut til foreldrene - etter at Trollheimsporten har vært på besøk første gang:

Over 6. klasse ved Rindal skole med pilotprosjektet SjetteklassePorten i samarbeid med Trollheimsporten. Til høyre 6. klasse ved Rindal skole slik de presenterer seg sjøl på sine nettsider:

Du finner alt om 6. klasse her på Rindal skole under heimesida til Rindal kommune.

Første utfordring SjetteklassePorten fikk fra Trollheimsporten var å skrive litt om klassen (teksten er noe redigert)

Om oss selv:

Søsken
De tolv guttene i klassen har til sammen 19 søsken, mens jentene har 21 søsken til sammen; altså har vi i alt 40 søsken. Ingen av oss er enebarn, og flest søsken er tre.

Litt om noen av skolefagene våre:

Matte:
Vi i sjette klasse har Abakus mattebok. Matteboka har 5 kapitler, Kapittel 4 er om geometri, og i dette kapitlet har vi lært mer om koordinatsystem, målestokk og forskjellige linjer og linjestykker. Kapittel 5 er om behandling av data. Der lærer vi om forminskning av bilder på pc og vi lager søylediagram på regneark (Excel).

Kunst og håndverk:
I kunst og håndverk holder vi på å lage grytekluter å skamler. I løpet av det første halvåret har vi også malt en del med vannfarger og lagd smørkniver. Vi har malt hus på tegneark i forskjellige fargenyanser som for eksempel grønn - gul - rød - blå, en slags ”Kunstnere i arbeid”. Vi fikk samme tegning først, men resultatet ble veldig forskjellig. Timene i kunst og håndverk er på onsdager og torsdager til vanlig. Kunst og håndverk er i tre skoletimer til sammen hver uke. Selv om vi må vente på å få hjelp, har vi laget skamler, grytekluter og smørkniver med stor iver.

Mat og helse:
I mat og helse har vi Vigdis som lærer. Vi lager mat som vi spiser etterpå. Vi lager maten i grupper + at vi får egne oppgaver, for eksempel skrelle poteter, kutte grønsaker og dekke bordet før vi spiser. Vi har også egne kokebøker. Sist laget vi sveler og vafler, og vi pusset messing.

Naturfag:
I naturfag holder vi på med været. I løpet av den tiden vi har hatt det har vi fått med oss et ark hjem der vi skulle skrive på værvarselet for de neste 5 dagene. Vi måtte følge med på hvordan været utviklet seg i løpet av dagen og hva temperaturen ble. Det de fleste av oss har lært til nå er å sette værtegn på kartet å se på værforhold.

 

Denne informasjonen gikk ut til foreldrene om SjetteklassePorten:

Vi starter nå et pilotprosjekt med utgangspunkt i norskfaget, og i samarbeid med redaktør Willy Karlstrøm i “Trollheimsporten”. I den forbindelse hadde vi tirsdag 22. november besøk av redaktør Willy som fortalte om avisarbeid, journalistikk, intervju, bilder og mye mer til engasjerte elever i 6. klasse.

I tida framover skal vi holde på med dette pilotprosjektet som ikke tidligere er prøvd mellom elevene på barnetrinnet ved Rindal skole og “Trollheimsporten” som digitalt informasjonsmedium. Ansvarlig for opplegget fra skolen er kontaktlærer Mette Skjølsvold Aasen og norsklærer og initiativtaker Vigdis L. Kvam. Rektor har godkjent opplegget. Utover skoleåret vil det komme flere innlegg på “Porten” fra disse unge journalistspirene.

HVA vil vi gjøre?
Det vil bli laget intervju med folk i Rindal som elevene kjenner litt eller treffer innimellom eller som har tilknytning til bygda, og som holder på med litt forskjellige ting. Teksten, og bildene som elevene tar etterhvert, vil komme inn på “SjetteklassePorten”.

HVORFOR vil vi gjøre dette?
* Vi håper først og fremst at det skal virke motiverende for elevene, og at de skal få nyttig kunnskap og lære på en interessant måte.
* Avis som sjanger, intervju, kommaregler og rettskriving m.m. er omfattende emner i norskfaget også i 6. klasse, og det er viktig å stimulere til skriveglede.
* Digitale medier vil påvirke elevene mer og mer i framtida, og det er også viktig at skolen holder god kontakt med nærmiljøet. Samtidig sies det i “Grunnskolens kompetansekrav” når det gjelder IKT-opplæringa, at elevene bl.a. skal kunne bruke Word, lage tekstdokumenter, arbeide med sammensatte tekster m.m.

HVORDAN vil vi gjøre dette?
Først vil vi at klassen skal presentere seg og fortelle litt om seg selv som gruppe, hva vi holder på med i de forskjellige faga på skolen, fritidsinteresser og slikt. Dette kommer vi til å legge inn på “Sjetteklasseporten”.
- Deretter vil vi øve på intervjusituasjonen i norsktimene, og så vil vi ta kontakt med personer det kan være interessant å snakke med.
- Vi håper elevene blir positivt mottatt etter hvert som de spør om å få intervjue, og at “Trollheimsportens” lesere viser forståelse for at ting kan ta tid i skolehverdagen, for elevene har mange ulike aktiviteter i løpet av skolehverdagene.

Hilsen fra Mette & Vigdis