Ingress Heidi Greni

Heidi Greni på bedriftsbesøk i Rindal

Stortingspolitiker Heidi Greni var invitert til Rindal i forbindelse med gårsdagens Neergaardseminar. I dag var hun på omvisning i bedrifter i Rindal sammen med ordfører Ola T Heggem og leder i Rindal Senterparti Arild Haugen. Rindalingene fikk vist fram et vidt spenn i lokalt næringsliv når de først var innom El-Watch AS og senere Gåsvand Eiendom AS med Rindalslist AS, Rindalshytter AS og Bygger'n Rindal.


Stortingspolitikerne Helga Pedersen (Ap) og Heidi Greni (Sp) deltok på Neergaardseminar på Saga Trollheimen Hotel torsdag kveld. Helga Pedersen har et stramt program, og måtte dra videre allerede i går kveld, mens Heidi Greni tok seg tid til en omvisning i Rindal i dag, sammen med ordfører Ola T Heggem og senterpartileder Arild Haugen. Første stopp på programmet var teknologibedriften El-Watch AS i Rindal sentrum.

Heidi Greni Ola Heggem Kjetil Halle Tor Øistein Skjermo
Ola T Heggem, Heidi Greni, Kjetil Halle og Tor Øistein Skjermo


Daglig leder Kjetil Halle viste politikerne rundt i bygget, og fortalte litt om bedriften El-Watch AS og dens utvikling og utfordringer. De nye lokalene i Rindal sentrum eies av Rindal kommune, og er ombygd og utbedret i samråd med El-Watch AS som leietaker. Det har vært en god prosess, og bedriften er svært godt fornøyd med resultatet. De har god plass, og dermed også muligheter for å utvide virksomheten. Det passer bedriften bra å ha tilhold i Rindal sentrum, hvor de er godt synlige. Her satses det på teknologi og høyt utdannet personale, og det er viktig å vise seg fram, også med tanke på innhente kvalifisert arbeidskraft.

Å ha tilhold i en liten kommune er tosidig, med tanke på innhenting av arbeidskraft. Her er det ikke så mange som har rett utdannelse, men samtidig er det mindre konkurranse om de dyktige folkene som bor i distriktet, eller har en tilknytning hit. For tiden er det bare rindalinger og surnadalinger som arbeider her, fortalte Kjetil Halle. Heidi Greni sa seg enig i at lokal arbeidskraft kan vise seg å være mest stabil i lengden.

Tor Øistein Skjermo er en av gründerne i bedriften, og holdt på med dette alene en stund. Etter hvert som bedriften har vokst har han overlatt papirflyttingen til andre, og kan nå konsentrere seg om utviklingsarbeid, som er hans profesjon.

El-Watch AS deler inn sine produkter i fire grupper. Det er radiostyring (til industri og landbruk), sensorer, betalingsautomater og innovasjon. Sensorer har nå blitt det største satsingsområdet. Innovasjon er også viktig. Det er mye kreativitet i bedriften, fortalte Kjetil Halle. Til tider kan det bli nesten i overkant mye kreativitet, og mye moro også, sa han. Men kreativitet er viktig. Det er viktig å dyrke fram de gode ideene. Her må man prøve å finne den rette balansegangen, og det virker som om El-Watch AS har lykkes godt med det så langt.

Et eksempel på et produkt som El-Watch AS har lykkes godt med er systemet for bremsetrykktesting av lastebiler. Det har blitt en suksess. Det er det første produktet som virkelig har slått an internasjonal, sa Tor Øistein Skjermo. De har levert nesten 50 slike systemer i Norge, noen i Sverige, og snart leveres det første i Finland.

Heidi Greni spurte om hvordan de klarer å konkurrere med lavkostland i denne bransjen. Kjetil Halle sa at teknologien bedriften driver med hele tiden må ligge i front. Vi må være bedre enn konkurrentene, for vi kan jo ikke være billigere, sa han. På sensorer tilstreber vi et energiforbruk ned mot 0, forklarte Tor Øistein Skjermo. Bedriften har f.eks. erstattet anlegg som må lades en gang i døgnet med et alternativ der et batteri varer i 6 mnd. Deretter byttes bare batteriet, og det er vanlige batterier som brukes.

Et annet produkt som El-Watch AS leverer er styring av utvendige vindusvaskersystemer til høyhus. Slike er lever til Oslo Lufthavn, Gardermoen, men faktisk også til Shanghai. Å levere et slikt produkt til Shanghai må nesten være som å selge sand i Sahara, mente Heidi Greni.

Bedriften har såpass mye å gjøre nå, at de kan være selektive på oppdrag. Bedriften har bare lokale eiere.

Kjetil Halle trakk fram det gode samarbeidet med Trollheim Vekst AS i Surnadal, som produserer en del for El-Watch AS.

IMG_5705.jpg
I denne avdelingen drives utviklingsarbeid og programmering.


Etter omvisningen hos El-Watch AS gikk turen videre ned til Bjergen Industriområde, og møte med Emil Gåsvand i konsernet Gåsvand Eiendom AS. Gådvand Eiendom AS er morselskap til Rindalslist AS, Rindalshytter AS og Rindal Byggevare AS, også kalt Bygger'n Rindal.

Heidi Greni Emil Gåsvand Arild Haugen og Ola T Heggem
Heidi Greni, Emil Gåsvand, Arild Haugen og Ola T Heggem

Konsernet omsetter for 180 millioner i året, og vi har 65 ansatte, fortalte Emil Gåsvand. Dette er et betydelig antall arbeidplasser i Rindals-sammenheng. Samme andel av arbeidsplasser i en kommune ville tilsvare 700 personer i Kristiansund, eller 7000 i Trondheim, sa Emil Gåsvand. Det gir et godt perspektiv på hvor viktige disse bedriftene er i Rindal kommune.

Vi har to store utfordinger, fortalte Emil Gåsvand. Det ene er konkurransen med lavkostland. Vi er ikke konkurransedyktige her i Norge, sa han. Vi har riktignok tjent mye penger de siste åra, men nå må vi stadig øke omsetningen for å drive lønnsomt. Denne utviklingen har ført til at Rindalslist nå får hele 70% av sitt listverk produsert i Estland. Men lafting av Rindalshytter foregår fortsatt her i Norge, sa Emil Gåsvand. Rindalshytter AS omsetter ca 30 hytter i året. Det går mest av den nye typen, Lysthus, men også en del av den tradisjonelle typen. En ferdig utlært lafter får man ikke rett fra skolebenken. Det tar to år å lære opp en god lafter, sa Emil Gåsvand.

Den andre store utfordringen vi har er for dårlige veier, sa Emil Gåsvand. Han var meget kritisk til den store satsingen på sjøtransport, og var overbevist om at mye av transporten i framtida blir basert på enda større, og samtidig mer miljøvennlige, vogntog. Det er en for kronglete vei langs norskekysten, så sjøtransport bli for tungvint, mente han. Det satses stort på utbygging av Orkanger havn, mens veiforbindelsen til Orkanger er elendig, påpekte han. Det er seks rundkjøringer på Orkanger. Planleggingen der har vært alt for dårlig, mente Emil Gåsvand. Veien gjennom distriktet vårt er også akkurat litt for smal, det blir veldig tett når to store biler møtes, sa han.

Ola T Heggem var enig i at veistandarden er alt for dårlig i vårt distrikt. Jeg har gjentatte ganger henvendt meg til fylkeskommunen og bedt om to ting som vi trenger, sa han - Det vi trenger i Rindal er tannlege og asfalt. Men vi har ikke fått verken det ene eller det andre, sa han. Ola T Heggem påpekte at målinger viser at det fortsatt er større trafikk på fv65 enn på den prioriterte E39. Det var nok for lite trykk både fra politikerne og næringslivet den gangen den prioriteringen ble gjort, mente han.

Nå har det pågått arbeid med skifting av stikkrenner på fv65 i flere år, sa Ola T Heggem. Dette etterlater små fartsdumper over alt, men toppdekke har de ikke råd til, sa han. Heidi Greni spøkte med at man kanskje burde ansette en person uten utdannelse til å utføre slik planlegging. En som har tatt i en spade ville kanskje planlagt litt annerledes, smilte hun. Arild Haugen bor på Rindalsskogen, ved en utsatt sving der det stadig skjer utforkjøringer på vinters tid. Det er flere trailere og personbiler som havner i grøfta hver vinter, fortalte han.

For bedriftene under Gåsvand Eiendom AS er veitransport helt nødvendig. Omlasting er nesten umulig, særlig med listverk. Det er få steder de har utstyr til slik omlasting, sa Emil Gåsvand. Så bilene må kjøre helt fram. Regjeringen er på rett veg nå, mente Emil Gåsvand. I statsbudsjettet foreslår de mindre avgifter på drivstoff, og noe mindre skattetrykk. Det er et skritt i riktig retning, og gjør det i alle fall litt lettere, sa han. Vi skulle gjerne ha beholdt en større del av overskuddet i bedriftene, for å investere mer, sa Emil Gåsvand.

Rindalslist AS har 34 ansatte, og dekker 10% av det norske markedet med listverk. Den største konkurrenten er svenske Södra. Rindalslist AS leverer i dag til tre av byggevarekjedene i Norge, og kjedeproblematikken er et kapittel for seg.

IMG_5708.jpg

Politikerne var med på en omvisning i flere av Gåsvand Eiendom AS sine bygninger på området. To mann var i sving i laftehallen til Rindalshytter AS. Vi var tidlig ute med kranene som dere ser her, sa Emil Gåsvand, og også med høvelen. Dette har senere blitt kopiert mange steder i Norge, fortalte han.

IMG_5722.jpg

IMG_5726.jpg
Her plukkes listverk etter bestilling. Reolene kan dras fram og tilbake, slik at trucken kommer til.

IMG_5731.jpg
Til dette lageret får man inn hele trailere med listverk fra Estland.

Rindalslist AS har store lagerbygninger. Det godt at vi har god plass, sier Emil Gåsvand. Det gjør det mulig for oss å få inn hele trailere med listverk av hver type fra Estland, forklarte han.

Heidi Greni har selv bakgrunn fra byggvarebransjen, og fulgte interessert med under omvisningen. Den ble avsluttet hos Rindal Byggevare AS (Bygger'n Rindal). Bedriftene i konsernet drar fordeler av å kunne samarbeide, forklarte Emil Gåsvand.

IMG_5734.jpg
Inga Dalsegg sitt maleri rett på veggen hos Rindalslist har stått i noen år nå, og det holder seg fortsatt fint.