HAMOS Orkanger

Dette er HAMOS

Renovasjonsselskapet HAMOS Forvaltning IKS er eid av 11 kommuner, med prosentvis eierandel etter innbyggertall. I alle disse kommunene har selskapet ansvar for tømming av søppel og drift av gjenvinningsstasjoner.

I HAMOS sitt område er det over 50.000 innbyggere, ca 21.000 husstander og ca 12.000 hytter. Det er også et stort geografisk område.


Selvkost - drifta skal gå i null

HAMOS jobber etter selvkostprinsippet. Drifta av selskapet skal gå i null. Det betyr at renovasjonsgebyret abonnentene betaler bare skal gå til å dekke de faktisk utgiftene som er knyttet til de renovasjonstjenestene de har. Det omfatter tømming av dunker og drift av gjenvinningsstasjoner, men også andre tjenester som avfallstaxien Gjenvinner'n, som er gratis å bruke for abonnentene opptil to ganger i året.

- Vi synes at avfallstaxien er et godt tilbud. Men det brukes veldig lite, så der har vi mer kapasitet, sier kommunikasjonsleder i HAMOS Erik Prytz Reitan.

Renovasjonsavgifta til HAMOS ble økt i 2019, men dette er første gangen på flere år at den har vært justert opp. Avgiften er fortsatt rimelig sammenlignet med andre renovasjonsselskap, i følge Reitan. På HAMOS sine gjenvinningsstasjoner kan du også levere restavfall uten ekstra kostnad, det får man ikke alle steder i landet.

Thomas Martinsen og Eirik P Reitan.jpg
Thomas Martinsen og Erik Prytz Reitan på gjenvinningsstasjonen på Orkanger.


Retura for næringslivet

HAMOS sitt ansvar er å ta seg av alt avfall fra private i sitt område, mens bedrifter selv kan velge hvilket renovasjonsselskap de vil ha avtale med. HAMOS har et eget selskap som er med og konkurrerer i næringslivsmarkedet. Det er Retura Sør-Trøndelag AS. Retura er for øvrig en kjent merkevare, en franchise-organisasjon, og finnes over i hele landet.


Eget transportselskap

I tillegg er HAMOS medeier i ReTrans Midt AS, som ble stiftet i fjor. Det er ReTrans som tømmer søppeldunkene, på vegen av HAMOS. ReTrans Midt AS har sitt område fra grensa i Nordland til og med HAMOS sitt område, med unntak av Trondheim. Ved å eie sitt eget transportselskap sikrer renovasjonsselskapene i Trøndelag stabilitet og trygge arbeidsplasser for sjåførene sine, forklarer Reitan.

DSC_0070.jpg
HAMOS sine biler er nå også merket med transportfirmaet ReTrans sitt navn. Her i sorteringshallen til HAMOS på Orkanger.


Vurderer sammenslåing

HAMOS er nå i gang med å utrede muligheten for sammenslåing med NIR (Nordmøre Interkommunale Renovasjonsselskap), som har hovedkontor i Kristiansund.

- Vi bruker nå 2019 på å finne ut om vi kan bli bedre hvis vi er større, sier Reitan.

Renovasjonsselskapene har mange krav hengende over seg. Det er både nasjonale krav og EU-krav. 

- Hvis vi kan bli bedre på at vi gjør, så vil vi også få bedre avfallsortering. Og for å bli bedre så trenger vi større kompetansemiljø. Det er jo et fag, det vi driver med. Så vi tenker at dette skal være med på å gjøre oss enda bedre, og samtidig trygge arbeidsplassene.

NIR er organisert litt ulikt HAMOS, med arbeidsplassene fordelt i hver enkelt kommune. Slik sett vil en sammenslåing bli utfordrende. Men fordeler og ulemper ved sammenslåing skal nå utredes.

En eventuell sammenslåing med NIR vil ikke ha noen praktisk betydning for kundene, bortsett fra at det forhåpentligvis kan bli enda lenger åpningstid på gjenvinningsstasjonene. Men dette er en stor politisk sak, som etter hvert må opp i 19 kommunestyrer, hvor det må fattes likelydende vedtak. 

Du kan lese mer om planene for sammenslåing på HAMOS sine nettsider.