allskog1

Leserinnlegg:

Bruer til besvær, gir ingen verdi av trær!

(ALLSKOG SA er skogeiernes interesseorganisasjon, og har skrevet innlegg på bakgrunn av Statens Vegvesens nedskriving av 40 bruer på Fylkesvegnettet i Møre og Romsdal) http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/Lokalt/Region+Midt/M%C3%B8re+og+Romsdal/veger-f%C3%A5r-lavere-vektgrense

I disse dager beregner og vurderer Statens Vegvesen alle de 11650 bruene på fylkesvegnettet i Norge for omklassifisering for å sikre framkommelighet for 60 tonns tømmervogntog, transport av mobilkraner og 100 tonns spesialtransport. For skogeierne er maxvekt på tømmertransport avgjørende for å få avsetning på tømmeret fra skogen, og lønnsomhet i næringa.

….men i Møre og Romsdal har nå Statens Vegvesen i stedet funnet ut at ca 40 bruer må skrives ned fra 50 tonn totalvekt til 40 tonn. Dette er en dramatisk nyhet, som bidrar til at hvert tømmervogntog som kjører de strekningene dette gjelder, ikke kan laste 37 tonn tømmer, men bare 17 tonn pr tur. Slike transporter gir ingen lønnsomhet for skognæringa, og skogen mister verdien. All annen tungtransport vil også lide under denne nedskrivingen.

Skogeierne i ALLSKOG oppfordrer derfor regjeringen til å starte opp et bruprogram for fylkesvegnettet i statsbudsjettet.  500 millioner kroner over 5 år til forsterking og utskifting av bruer vil bidra til økt lønnsomhet i skognæringa i Norge med ca 100 mill kroner årlig. Eller som i Møre og Romsdal, bidra til et skogbruk i det heletatt!

Kostnadene med inntransport av tømmer i skognæringen ligger i størrelsesorden 800 mill. kr pr år i Norge. Hvis alt tømmer kunne kjøres med 60 tonns tømmervogntog ville transportkostnadene kunne reduseres med opp mot 200 mill. kr sammenlignet med situasjonen før 2007 da tillatt totalvekt var 50 tonn. Det antas at det er mulig å realisere 75 % av dette innsparingspotensialet gjennom forsterkning og utskifting av bruer på fylkesvegnettet. Per 1. oktober 2015 er kun 25 % av fylkesvegnettet åpnet for 60 tonn. Med manglende gjennomgående standard må tømmervogntogene kjøre med mindre lass eller lastes om underveis. Dette medfører store ekstrakostnader og økte utlipp fra transporten. Nå blir i stedet flere bruer, som skulle skrives opp i Møre og Romsdal, skrevet ned til 40 tonn.

Med et bruprogram i Statsbudsjettet fra 2016 kan fylkeskommunene legge langtidsplaner for investeringer i fylkesvegnettet, og alle de bruene som sperrer for lønnsom transport for næringslivet.

 

Anna Ceselie Brustad Moe                                                                           2.november 2015

Næringspolitisk sjef ALLSKOG SA


Innlegg ALLSKOG Bruer til besvær nov15-page-1.jpg