Mandag
Mandag Kraftig snø
-1°
Kraftig snø
Svak vind
Tirsdag
Tirsdag Snøbyger
Snøbyger
Flau vind
IMG_3634

Prestisjefylt prosjekt med Revolve NTNU

Midt-Norge Autolakk i Rindal er med som sponsor av årets Formel Student-bil fra Revolve NTNU. Denne uka gjøres bilen klar for lakkering i Rindal, før den skal ut og konkurrere mot nærmere 200 andre europeiske Formula Student-biler på kjente bilbaner i Europa.


Konkurrerer i England, Tyskland og Østerrike

Revolve NTNU er en studentorganisasjon som hvert år bygger en ny Formel-bil helt fra grunnen. Ca 50 sivilingeniørstudenter deltar i teamet, og man regner med at det ligger mer enn 50.000 arbeidstimer bak før bilen er ferdig til avduking i Trondheim tidlig i mai. Det er kun to lag Norge som deltar i Formula Student i år. Konkurransene går av stabelen på kjente baner i Europa, Silverstone i England, Hockenheimring i Tyskland og Red Bull Ring i Østerrike.

Årets bil fra Revolve NTNU er elektrisk. Det selvbærende karosseriet er bygget av karbonfiber for lavest mulig vekt. Hele bilen skal veie bare ca 170 kg når det står ferdig. Karosseriet er bygget hos hovedsponsoren Kongsberg, av studentene. Bilen er firehjulsdrevet, med egen motor og gearkasse til hvert hjul.


IMG_3632.jpg
John-Arne Berg Sivertsen med krasjnesen


Krasjnesen til bilen er også bygget av karbonfiber. Krasjnesen veier 850 gram, og skal absorbere energien idet den blir knust ved en eventuell kollisjon. Den er selvsagt behørig kollisjonstestet.


En spennende utfordring

Når Trollheimsporten er innom Midt-Norge Autolakk onsdag formiddag er to studenter fra teamet i gang med forarbeidet til lakkering. Det er John-Arne Berg Sivertsen, som studerer til byggingeniør på tredje året, og Bjørn Gjertsen, som er førsteårsstudent og skal bli maskiningeniør.

Her får de tips og råd om forarbeid og lakkering. Romund Bakken ved Midt-Norge Autolakk forteller at denne jobben er en spennende utfordring. Normal sparkler man mye for å jevne ut alle flater før lakkering. Men denne bilen skal veie så lite som mulig, og det er et poeng å bruke minst mulig lakk og sparkel for å holde vekten på et minimum. Et tidligere år ble det brukt bortimot 8 kg lakk og sparkel på NTNU-studentenes bil, og den feilen har de ikke tenkt å gjøre flere ganger.

John-Arne Berg Sivertsen forteller at han fant fram til Midt-Norge Autolakk og lakksalg.no da han søkte etter lakkeringsbedrifter på nett. Bedriften ligger i overkommelig avstand fra Trondheim, og det var det store lakkutvalget som først fanget studentenes interesse.

- Det er jo veldig interessant at de skal ut i den store verden med vår logo på bilen, sier Romund Bakken. - Å jobbe med karbonfiber er nytt for meg. Her er alt på millimeternivå, og man må hele tiden tenke vekt kontra finish. Vi må bruke minst mulig lakk, men samtidig få en best mulig finish. Ikke minst for sponsorenes skyld.
Prosjektet er i sin helhet finansiert av sponsorer, og det er mange av dem. Sponsorene har sitt navn på bilen, og da er det selvsagt svært viktig at finishen blir bra.

- Det er fascinerende å se detaljnivået i prosjektet, sier Lars Ole Heggem.


Tar det meste av fritida

Fart er en viktig faktor i Formula Student-konkurransene, men det er også andre kriterier som bli vektlagt. Kriteriene er design, markedsføring, kostnad og presentasjon. Det er totalpakken som teller.

- Det blir som for en bilprodusent, sier Bjørn Gjertsen.

John-Arne Berg Sivertsen forteller at studentene må søke for å bli med på prosjektet. Og det er altså ca 50 som blir plukket ut til å delta hvert år. De fleste er sivilingeniørstudenter, men studerer ulike fag. Studentene får tildelt sine spesielle oppgaver, ut fra kompetanse og interesse. De velger også ut sjåfører til konkurransene blant dem som deltar i prosjektet.

Studentene får 15 studiepoeng for å fullføre prosjektet. Men det går med utrolig mange arbeidstimer, så dette tar det meste av fritida også. Nå har de nesten jobbet i ett siden februar, og de fleste i teamet jobber 16 timer om dagen med prosjektet for tida.

- Vi gjør dette for å få jobbe med noe av det råeste. Det gir oss jo vanvittige sjanser, sier Sivertsen. Selv er han med for andre gang i år.


Konkurrerer helt i toppen

Mye tid går med på planlegging. Selv om årets bil ikke er ferdig enda er man allerede i gang med planleggingen av neste års prosjekt i Revolve NTNU. Årets bil er den femte i rekken. Hvert år begynner man mer eller mindre helt på nytt, med planlegging fra grunnen. Og det er tatt store steg for å forbedre bilene hvert år. Du kan lese mer om de tidligere bilene på www.revolve.no.
 

vilje-profile-darker.jpg
Fjorårets bil fra Revolve NTNU, "Vilje". Bildet er hentet fra www.revolve.no


- Vår beste plassering er en fjerdeplass i Østerrike i fjor, forteller Sivertsen.

Det er ikke dårlig, med tanke på at flere av de konkurrerende teamene har jobbet med dette i mange år, og flere av dem har store sponsorer fra bilindustrien i Europa i ryggen.

- Vi vil takke sponsorene våre. Uten dem hadde ikke dette vært mulig, avslutter John-Arne Berg Sivertsen.
 

IMG_3637.jpg
F.v. John-Arne Berg Sivertsen og Bjørn Gjertsen fra Revolve NTNU. Romund Korshamn Bakken, Lars Ole Heggem, Lars Martin Kvam og Lars Holte hos Midt-Norge Autolakk.

 

Tips en venn Skriv ut