Vårens storprosjekt hos A. Kvam

Om ikke lenge er A. Kvam i mål med vårens store ståleventyr: ei 44 meter lang gangbru som skal sette preg på Trondheims nye «vannby» Grilstad Marina, et av trønderhovedstadens største byggeprosjekter noensinne.

I 2010 startet utbyggingen av Grilstad Marina på Ranheim, som til slutt vil bestå av 800 boliger og 110.000 kvm med næringsareal. Det ambisiøse byggeprosjektet er i stadig utvikling, og nå bygges eneboliger på en kunstig øy mellom marinaen og fastlandet, planlagt innflyttingsferdige i 2017. Det er denne øya og fastlandet «rindalsbrua» skal knytte sammen. Gangbrua er totalt 44 meter lang, men måtte av praktiske årsaker deles i to deler á 16 og 28 meter. Skulle den vært fraktet i sin helhet måtte man nemlig tatt sjøveien, noe som kan by på utfordringer i Rindal... Men om logistikken byr på utfordringer er selve brubygginga et ikke ukjent område for rindalsbedriften – «Vengespennet» mellom Surnadal kulturhus og Vårsøg hotell er signert A. Kvam.

Grilstad Marina skjermdump_526x251.jpg

«Rindalsbrua» markert med rødt. Hentet fra grilstadmarina.no.

 

Stramt tidsskjema

Fem av de ni ansatte er i sving for å komme i mål med brua, som etter planen skal monteres i juli. Siden april har de derfor kappet og sveiset til den store stålmedalje, og når skjelettet er ferdig skal det dekkes med rustfri plater, siden sandblåses og overflatebehandles. Alt i tråd med tegningene fra den islandske arkitekten. A. Kvam er totalentreprenør på kontrakten, som er på godt og vel tre millioner kroner.

Eksisterende gangbru.JPG

Slik blir det endelige resultatet seende ut.

Daglig leder Moen setter pris på å ha slike storprosjekter i kalenderen. Tidligere i år bidro A. Kvam på utbygging av Syrstadeng Bil på Storås, og senere i år skal de ta del i utbyggingen av Kvanne Industrier på Røtet i Surnadal. A. Kvam har dessuten levert stålinnredninger til flere store restauranter i Trondheim, deriblant Mathallen, Nyfiken og Bror. Sistnevnte utvider i disse dager, så parallelt med hektisk brobygging bedrives det også bordbygging i verkstedet på Bjergen. Rindalsproduktene faller tydeligvis i smak hos trønderne, både innen- og utendørs.

- Det er gøttj at de kommer til Rindal og henter varer, smiler hun.

A. Kvam bru ingress_690x401.jpg

Stål i ben og armer: foran f.v. Ola Børset, Torstein Halle og Leif Magne Røen. Bak f.v. Bjørn Wiig og Harald B. Ranheim.

Stålbro dimensjoner (690x388).jpg

28 meter bru får akkurat plass i verkstedhallen. Jobben med å valse buen måtte gjøres i Danmark, da det ikke fantes store nok valser i Norge.