Ura

Ura liggger i sør mot Trollheimen ved Folddalen og har to ruter opp og ned: rute A; fra Storbekklia og rute B; fra Bjønnadalen. A: Følg TT’s merkede rute mot Trollheimshytta forbi Aunsetra, opp bjørklia og østover nord for Storbekken til du er forbi Langurveggen. B: Følg merket sti bratt opp lia på nordsida av Bjønnadalen. Ta til høyre i stidele like før du når første toppen. Les meir for rutebeskrivelse og fleire bilder:

RUTEBESKRIVELSE

URA

(1.178 m)

Rute A; Fra Storbekklia

Kart; Turkart Trollheimen 1 : 75.000 eller Snota 1 : 50.000 (1420 I). Gangtid; 2.00 - 2,5 timer opp. 1.15 - 1.45 ned. Ca 720 høgdemeter.

Bilvei til startpunkt;
- Med bil inn Folldalen (bomvei). Ta av Rv 65 ved Kvammen 300 m vest for kommunegrensa Rindal/Surnadal.
- Parkering ca 3,5 km etter Follsjødammen, like før Storbekken. 11,3 km fra Kvammen.

Følg TT’s merkede rute mot Trollheimshytta forbi Aunsetra, opp bjørklia og østover nord for Storbekken til du er forbi Langurveggen. Her tar stien til Ura av fra turistforeningens rute. Bratt opp lia 3-400m mot et lite skar og siden i jevn stigning opp mot toppen i nordlig retning.

Alternativ rute ned; via Bjønnadalen (rute B)

Rute B; Fra Bjønnadalen

Kart; Turkart Trollheimen 1 : 75.000 eller Snota 1 : 50.000 (1420 I). Gangtid; 1,45 - 2,45 timer opp. 1,15 - 1,30 ned. Ca 730 høgdemeter.

Bilvei til startpunkt;
- Med bil inn Folldalen (se rute A), 2,3 km forbi Follsjødammen. 9,9 km fra Kvammen.
- Parkering langs veien ved infotavla.

Følg merket sti bratt opp lia på nordsida av Bjønnadalen. Ta til høyre i stidele like før du når første toppen. Bjønnabekken krysses og du kan følge varding herfra over Skrommelvasshausen (1002m) og ryggen østover i slak stigning mot toppen. Litt brattere på slutten. Stort sett tørr og fin sti hele veien bortsett fra 2-300 meter i starten.

Alternativ rute ned; via Storbekklia (rute A)

Nedenfor ser du bilder fra en litt grå Ura-tur 9. august 2001:

Ura1
Edgar leder an opp lia. Follsjøen og Tindfjellet bak. Og skodda kommer.
Ura2
Kvil ved bekkekryssing i Bjønnadalen. Magne Nergård og Svein Løset t.h., Harald Solvik i midten og Ellinor Møkkelgård t.v. som drikker av bekken. Ellers ser vi iallfall Dino og Berit M, Einar Lillegård som drikker og Gunvor Bakken som tørker svetten!
Ura3
Mat på toppen, f.v. Mari Romundstad, Gunn Iren Røen, Ellinor, Dino og Berit Møkkelgård. Pluss skjermhuva til Magne.
Ura4
Skodda fulgte oss et godt stykke nedover også. Her Harald, Ellinor og Berit.