Tifjellet

Tifjellet ligger ved furuhaugmarka på Rindalsskogen kart; Turkart Trollheimen eller Løkken. Turstart fra Furuhaugmarka (Skåbakkveien) etter merket sti opp langs skogsveien. Etter 200 m har du to alternativ; 1. Om Langura. 2. Om ”Cortina”. Les meir for full turbeskrivelse:

RUTEBESKRIVELSE

TIFJELLET

(730 m)

Kart; Turkart Trollheimen 1 : 75.000 eller Løkken 1 :50.000 (1521 III).

Gangtid; - Om ”Cortina”; 1,00 - 1,45 timer opp. 0,40 - 1,10 ned. - Om Langura ; 1,30 – 2,15 ” . 0,45 - 1,15 ned. Ca 410 høgdemeter.

Start; Furuhaugmarka (Skåbakkveien)

Bilvei til startpunket;
- via Grønlifeltet kjører du ca 1 km forbi veibommen ved Lulia
- fra Rv 65 på Rindalsskogen (v/Furuhaug) ca 3 km etter bomveien
- Parkering ved infotavla ved Skåbakkveien.

Merket sti opp langs skogsveien. Etter 200 m har du to alternativ;
1. Om Langura;
Fortsett på skogsveien rett fram til denne slutter. Videre østover på nordsida av Langura (638m) og derfra i slakt, litt myrlendt terreng rett østover til du når stien som kommer fra ”Linken”. Her tar du til høyre (sørover) og går i lett terreng opp til toppen. Litt brattere helt på slutten etter at du har passert Steinkjerkvatnet.
2. Om ”Cortina”; Ta av til høyre 200 m etter start ved info-tavla. Skogsvei et lite stykke og deretter bratt opp lia langs stien opp ”Cortina”. Der furuskogen slutter flater det litt ut og du går i jevn stigning oppover til du kommer til stien fra Langura like før Steinkjerkvatnet.

Stien er merket på østsida av Steinkjerkvatnet, men det anbefales å legge returen fra toppen om vestsida av vatnet. Her er det fin rasteplass og du kan ta en tur opp i ”Steinkjerka”, ei lita hule rett opp for vatnet. Også mulig å prøve fiskelykken!