etter konserten var det mange som ville hilse på

Rockebrev fra Bulgaria

27. april reiste KIN-bandet Døgnflue med to lærere fra Surnadal for å delta på den 4. Internasjonale Klassiske Gitarfestivalen i Ruse, nord i Bulgaria. Trollheimsporten har vært så heldig å få dele gjengens inntrykk, med gigs og stormende jubel, samt vise deres egne bilder fra turen.

Endelig hadde dagen kommet da ”Døgnflue” fra Kultuskolen på Indre Nordmøre skulle ut og resie til Bulgaria for å rocke den 4. Internasjonale Klassiske Gitarfestivalen i den nord-bulgarske byen. Vi hadde øvd og gledet oss til dette lenge, og vi var nok litt nervøse rett før avreise fra Skei.

Vi dro fra Surnadal klokka 02.30 natt til mandag den 27. Flyet fra Værnes gikk tidlig mandag morgen. Vi fløy til Amsterdam og byttet fly der før vi fløy videre til Bucuresti i Romania. Derfra kjørte vi minibuss over Donau til Bulgaria og Ruse. Bussturen, som skulle ta ca. 1 time, tok omtrent 2,5 timer fordi hele datasystemet til grensevaktene i Bulgaria var nede. Det var glovarmt i bussen, og vi ble ganske slitne og tørste. Da vi omsider kom fram til hotellet i Ruse, spiste vi middag før vi gikk på festivalens åpningskonsert. Deretter gikk vi og spiste buffet og hørte en kveldskonsert på Max Club, der vi skulle spille neste kveld. Vi sjekket så inn på hotellet og slappet av der. Godt etter en lang reisedag.

Tirsdag var en fin og varm dag, og vi gikk på utecafe om formiddagen. Dette var den store dagen hvor vi skulle spille konsert, og kl 3 var det klart for lydprøve. I det intime lokalet i kjelleren på Max Club fikk vi spikra settet og var klar for konsert. Vi gikk så på en annen konsert med en rumensk gitartrio før vi rusla bort til klubben. Vi skulle spille kl 9 om kvelden, og spente var vi. Da vi kom ned i den tøffe kjelleren merka vi oss at mange hadde kommet for å høre på oss, og vi starta settet vårt med “Dont let em bring you down” av den norske gruppa My Midnight Creeps. Etter den første sangen fikk vi stor jubel og da bare pøste vi på med sanger av John Mayer, Neil Young, Dum Dum Boys, Aerosmith, Stage Dolls og mange flere. Før turen hadde vi nok ikke tenkt på at vi skulle høre ganske mange bulgarere rope: “encore, encore, encore!”, og da vi dro til med “War Pigs” av Black Sabbath sto jubelen i taket. Mange av de andre lærerne og elevene kom og gratulerte oss med en kjempekonsert, og ville ha bilder og en prat etterpå. Dessverre er ikke alle bulgarere like gode i engelsk, så vi kunne sikkert snakket mye mer med dem om det hadde vært en del lettere.

festvalplakat med døgnflue_690x920.jpg

Festivalplakat med Døgnflue

in the zone for gigg_690x920.jpg

In the zone for gigg!

soundcheck at max club 1_690x515.jpg

Soundcheck at Max Club

soundcheck at max club 2_690x515.jpg

Konserten og responsen deretter gikk over all forventning og dagen derpå kunne vi kose oss med litt shopping og sightseeing før vi gikk på avslutningskonserten med et stort gitarorkester fra Ruse. Alex og Rune fikk diplom på denne konserten, sammen med de andre lærerne.

Torsdagen gikk for det meste med til reising hjem igjen. Vi dro den samme veien tilbake som vi kom, og var hjemme omtrent klokka 01.00 natt til fredag. Et sitat fra en av bandmedlemmene får stå som en konkluderende oppsummering av turen: “Dette kommer nok jeg og bandet til å huske til vi blir gammel og grå!”

med tivolit og Donau i bakgrunnen_690x329.jpg

Med tivoli og Donau i bakgrunnen.

Tekst og foto: Rune Dalager, Bengt Preben Svinvik, Torstein Snekvik, Trym Skogseth, Vetle Kvande, og Alex.

ankomst bucuresti_690x542
Ankomst Bucuresti.
gitarorkester fra musikkskolen i ruse_690x402
Gitarorkester fra musikkskolen i Ruse.
på vei hjem fra gigg_690x920
På vei hjem fra gigg.
restaurantbesøk_690x426
Restaurantbesøk.
sammen med Ivan, sjef for festivalen_690x428
Med Ivan, sjef for festivalen.