Ordfører - og rådmannskollegiet

ORKidé om politireformen

Ordfører og rådmannkollegiet for Nordmøre – ORKidé har uttala seg om politireformen. Nordmørskommunene ønsker at politiet også framtida skal være lokalt forankra med sivilt preg. De ønsker å bevare nærpolitiet. Derfor tilrår de fykesvise politidistrikter. Les hele pressemeldinga nedafor.



Til

Justis og beredskapsdepartementet

Politidirektoratet

Mørebenken

Ordfører- og rådmannskollegiet (ORKidé) ønsker som regionråd for kommunene på Nordmøre (Sunndal, Surnadal, Halsa, Eide, Gjemnes, Tingvoll, Kristiansund, Aure, Smøla og Averøy) å komme med en uttalelse i forbindelse med varsel om endring av politidistriktene.

Kommunene på Nordmøre ønsker et lokalt forankret politi med et sivilt preg også for fremtiden. Dette er kvaliteter som har preget norsk politi, og som har vært viktige bærebjelker for den tillit som politiet har opparbeidet i befolkingen. Lokal forankring er en viktig faktor for å lykkes i kriminalforebyggende arbeid, og gir trygge lokalsamfunn. Nærpolitiets posisjon, kvaliteter og samfunnsmessige legitimitet er godt forankret, også gjennom stortingsvedtak. Dette må framover gi grunnlag for en styrking, heller enn en svekkelse, av nærpolitiet.

Politianalysen tilrår færre og større enheter som viktig bidrag for å møte framtida og endringsbehovet. ORKidé støtter at en endring av distrikts strukturen kan være fornuftig, men er skeptisk til å opprette nye og større enheter uten geografisk sammenfall med øvrige relevante myndighets – eller forvaltningsorgan. Vårt råd blir derfor å etablere fylkesvise politidistrikter. Regionrådet vil likevel understreke at en strukturendring ikke skal åpne for en sterk sentralisering av personell og kompetanse, men bygge på ønske om å styrke samordning, ledelse og den samlede ressursutnyttelsen. Desentrale strukturer i politiet må tillegges funksjoner og oppgaver som gjør politiyrket attraktivt, også rekrutteringsmessig. Politiets sivile gjøremål vil i en slik samlet vurdering kunne være en viktig premiss, og vil gi viktig sørvis og bygge nærhet til publikum som kriminalitetsforebyggende faktor. Asyl- og innvandringsfeltet er et relevant eksempel på dette.

Et langt og bosettingsmessig sett lite ensartet land som Norge tilsier et politi med organisatorisk diversitet og sterkt fokus på tilstedeværelse og rask responstid uansett bosted for befolkningen. I denne sammenheng er det verdt å merke seg at det statistisk er mindre kriminalitet og høyere oppklaringsprosent i små politidistrikter sammenlignet med større og mer sentrale, og at det derfor er grunn til å stille spørsmål ved bruken av begrepet «robust» som entydig argument for større enheter.

Politiet er den sentrale aktør i generell samfunnsberedskap. Politianalysens primære forslag vil innebære 6 politidistrikt. Slik vi forstår det skal det kun være 1 operasjonssentral pr politidistrikt. Det vil bety at for vårt område vil det bli 1 politimester med operasjonsledelse i Trondheim. Dette vil gi store avstander mellom operasjonsområde og operasjonsledelse, som vil medføre store konsekvenser for vår region. Spesielt vil vi fremheve våre betenkeligheter i forhold til redningsberedskapen.

Olje- og gassvirksomheten i Norskehavet er en sterk næringsmessig drivkraft i Norge. Kristiansundsregionen har en nasjonal posisjon som det operasjonelle senteret for olje- og gassvirksomheten i Norskehavet, som står for ca. 1/3 av Norges petroleumsproduksjon. Det forventes en betydelig vekst i denne næringen også i årene som kommer. Det er av allmenn nasjonal interesse at beredskap knyttet til petroleumsnæringen ikke svekkes.

Beredskapsmessig nærhet til kysten er av stor betydning både ved akutte hendelser og storulykkescenario. Nordmøre og Romsdal politidistrikt har politiansvar for sokkelen utenfor Midt- Norge. Ut fra dagens organisering med sete i Kristiansund, er det over de siste 30 år bygget opp en velfungerende beredskapsorganisering som inkluderer mange aktører på tvers av etater. Geografisk nærhet til hverandre og til sårbare installasjoner på sjø og land, samt bred kompetanse og mangeårig erfaring med samøvelse, har utviklet en velfungerende beredskap. Denne beredskapen må ivaretas og videreføres ved en strukturendring.

Analysen og Politidirektøren fremholder at kommunene ikke skal være høringsinstans eller ha «vetorett» når fremtidig struktur, på lokalt nivå skal legges. ORKidé vil fremheve at dette ikke virker logisk i et demokratisk perspektiv, og slik sett vil utfordre noe av den samfunnsmessige forankring politiet er kjent for. Vårt råd er at endringer må forankres i gode lokale prosesser.

Videre viser vi til Gjørv -kommisjonens konklusjoner, og ønsker å påpeke at disse gikk på utfordringer knyttet til holdninger, kultur og ledelse, og at disse ikke blir ikke løst ved å sentralisere politiet og få vesentlig færre politidistrikt.

ORKidé ønsker å oppfordre til at nasjonal politisk ledelse påser at politidirektoratet ikke forbereder eller iverksetter strukturelle tilpasninger/ omdisponeringer før disse eventuelt er vedtatt av Stortinget.

Averøy, 13.november 2014

Med vennlig hilsen
Ordfører og Rådmannskollegiet for Nordmøre
Ingunn O. Golmen
Leder