Janne Eysten Mette_1024x692

Tøft å etablere naturbaserte opplevelser

Marked og naturopplevelser - et motbakkeløp

Anne Stine Mathisen fra Contrast Adventure (kontrastopplevelser), basert i Oppdal, advarte litt mot at dette er et motbakkeløp, da ho snakka om sine erfaringer ved oppstart av Contrast Adventure. - Det viktigste er kvalitet i alle ledd og at det heile tida er snakk om samarbeid og å engasjere mange. Vi tilbyr pakking og spiller på mange, sa ho under Fråsparkkonferansen til Opplev Trollheimen i dag.

Anne Stine Mathisen (til venstre) fra Contrast Adventure og delte erfaringene fra oppstart av den oppdalbaserte bedrifta, som arrangerer turer på Nordmøre og Dovre med utgangspunkt i natur, kultur og historie.

Til høyre prosjektleder Janne Bøklepp med to aktører på fråsparsamlinga - Eystein Opdøl frå Renndølsetra og Mette Ormset Sæter.

Trender og kvalitet
Trender er at folk vil ha naturbaserte opplevelser. - Folk er vant til å reise rundt på turer og sjå ting og ta bilder. Det med opplevelser er nytt, sa ho og la til at det er økt etterspørsel etter naturbaserte opplevelser. - Fleire ferierer heime og det er et miljøfokus der ute.

- Kvalitet er det viktigste. Da er det alltid kunder som vil betale. Samtidig tar det alltid tid å bygge opp noe, sa ho og viste "The AIDA marketing model" (Attention, Interest, Desire, Action) - som en rakett.

- Kunder innen naturbaserte opplevelser vil ha lenger opphold og er betalingsvillig for kvalitet. Han har reiseerfaring og vil ha service, lokal kultur og lokale eller sertifiserte guider, sa Mathisen og anbefalte ikke å gjøre alt sjøl.

Ting Tar Tid (TTT)
Ho understreket også hvor viktig det var med markedsføringskanaler og sosiale medier som facebook, twitter, youTube og nettet, med Trollheimsporten, kan vi legge til.

- Ting Tar Tid (TTT). Hold fokus. Stol på magefølelsen og samtidig vær åpen for endringer, sa ho stikkordsvis.

- I tillegg er det viktig å ta seg betalt, ha et solid nettverk og prøv å minimalisere gapet mellom produkt og marked, sa ho og la til at tida er inne for å satse på naturbaserte opplevelser. - Men vi er langt fra verdensledende, sa ho.

Saken oppdateres - følg med på Trollheimsporten! Ved å klikke på denne linken finner du alt om Opplev Trollheimen. Du kan klikke her og lese første reportasje på Trollheimsporten.

Brimiland
Yngve Eek Ottesen er daglig leder i Brimiland - Mat og naturopplevelser i Jotunheimen. I dag er det sju virksomheter samlet til ett rike og med samme drøm: "Ein draum om å kunne dela opplevingar saman, kjenna nærheit til naturen og til råvarane som den gjev".

Yngve er bål og bookingsjef i Brimiland og fortalte om Vienvang som Arne Brimi har bygd opp. Han snakka også om bedriftene og aktivitetene i Brimiland og hva de har gjort for å slå til. Brimiland finner du alt om her.

- Lunsj ute er noe av det viktigste vi gjør. Arne Brimi er viktig for innsalget, men lunsjen er det viktigste vi gjør. Da behøver ikke Arne å være der. Det er opplevelsen folk er ute etter og det er viktig at folk føler seg velkommen, sa Yngve Eek Ottesen og la til at utelunsjen er av den mest positive og viktigste stunda for de som arbeider ved Brimiland også.

- Det er dyrt å komme til oss. Det koster 4400 kroner for ei helg. Det viktigste da er å bake mye inn i tilbudet og at folk føler de får mye igjen for pengene, sa han.

- Hva skal man gjøre den som ikke har Arne Brimi?

- Arne Brimi er svært god til å bli profilert i media og særlig TV. Det hjelper på mye. I tillegg er vi på hugget når det gjelder mail og nettet. videre skiller vi oss veldig ut og gjensalget er stort og viktig, svarte han og oppsummerte erfaringene med drifta slik stikkordsvis: Enorme fordeler med å samarbeide, økonomisk samarbeid, styrmøte hver dag, diskusjoner, kort beslutningsveg og tålmodighet i oppbygging av produkter. - Vi driver et reiseliv basert på natur og kulturressurser, og vi bruker lokale gode råvarer, sa han.

Under ser du fra fråsparksamlinga i dag og Anne Stine Mathisen under foredraget i dag - klikk på bildene, sjå dem større og i serie:

 

 

 

Anne Stine stort_1024x680
Anne Stine Mathisen fra Contrast Adventure.
salen_1024x507
Alle foto: Willy Karlstrøm
Brimi_1024x797
Bål og bookingsjef Yngve Eek Ottesen i Brimiland.