Lokale suksesser og utfordringer

Næringskomitémedlem Else-May Botten (Ap) fikk servert både suksesshistorier og et innblikk i hvordan sentrale rammer får lokale konsekvenser da hun besøkte Surnadal Næringsforenings lunsjmøte torsdag.

Botten representerer Møre og Romsdal i Stortingets Næringskomité, og hun legger vekt på at møter med lokalt næringsliv er viktig for hennes jobb i komitéen.

- Jeg vil bruke innspillene deres aktivt, for jo flere enkelthistorier jeg får høre, jo bedre blir jeg til å representere dere, sa Botten.

Lunsjmøtet ble åpnet ved at næringsforeningas leder, Ivar Næss, hedret de fem bedriftene som har mottatt sine individuelle utmerkelser for fjoråret (klikk på navnet for å lese om utmerkelsene): Sveen Auto, Talgø, Rema 1000, Surnadal Sparebank og Expert Surnadal.

Representanter fra de fem bedriftene fikk blomster fra kommunen og næringsforeninga, med klar beskjed om å hilse de ansatte:

- Vi er stolte av dere, smilte ordfører Lilly Gunn Nyheim.

Suksessbedriftene_690x402.jpg

F.v. ordfører Lilly Gunn Nyheim, Lars Jacob Høvik (Rema 1000), Hallvard Brusethaug (Talgø/MøreTre), Otto Betten (Expert Surnadal), Lars Kristian Todal (Sveen Auto) og Allan Troelsen (Surnadal Sparebank).

 

Et evig aktuelt tema

Men næringslivet i Surnadal står også ovenfor ulike påvirkninger utenfra, og ytterligere fem lokale aktører la frem de utfordringene de står ovenfor i sine respektive næringer.

Øystein Halle fra Pipelife kunne informere om at firmaet nådde en markant milepæl i 2015, da de passerte en omsetning på hele én milliard. Han belyste samtidig de økonomiske og økologiske konsekvensene samferdsel har for bedriften, og kalte fylkesvei 65 en flaskehals i forhold til bærekraft. Veien er ikke dimensjonert for 25 meters vogntog, noe som gjør at Pipelife må frakte lavere volum enn sine konkurrenter og med større CO2-utslipp.

Pipelife arbeider for øvrig for tiden med SKILLS, et prosjekt i regi av SINTEF, hvor målet ifølge Halle er "å skape verdens beste fagarbeidere" og øke rekrutteringen til videregående skoler.

Atle Norli fra Surnadal Transport plukket opp Halles "samferdselstråd". Ifølge Norli vil bil fortsette å være den viktigste formen for transport, og for mange lokale bedrifter, spesielt på landsbygda, er det heller ikke noe annet alternativ. Han har lenge vært en forkjemper for utbedring av fv65, og har bidratt til en søknad for utredning av hva som kreves av veistandard for å kunne kjøre modulvogntog på 25 meter. Men saken er komplisert – søknadsprosessen stopper naturlig nok opp fordi det helt enkelt ikke eksisterer slike kriterier foreløpig, opplyste Norli.

Atle Norli og Øystein Halle_690x438.jpg

Atle Norli (t.v.) og Øystein Halle.

 

Sentrale rammer - lokale konsekvenser

Jo Forslund fra Trollheim AS fortalte om attføringsbedriften, som for øvrig er en av Midt-Norges største aktører innen industrikurs og -opplæring i tillegg til at de driver med produksjon. I fjor omsatte Trollheim for 50 millioner, men de møter store utfordringer blant annet grunnet økt bruk av konkurranseutsetting av tjenester. Forslund frykter de vil miste verdifull, lokal kompetanse i arbeidet med å møte disse utfordringene.

Banksjef i Surnadal Sparebank, Allan Troelsen, oppfordrer politikere til å vektlegge forutsigbarhet og likhet i rammevilkår og reguleringer for alle banker, uavhengig av størrelse.

- For å kunne opprettholde den unike, norske sparebankstrukturen må rammebetingelsene for samarbeidende grupper, slik som Eika-gruppen, beholdes, mener Troelsen.   

Sivert Mauset fra Surnadal Bondelag representerer fylkets nest største landbrukskommune i forhold til omsetning. Med 150 millioner i omsetning er Surnadal blant annet størst på korn og skogbruk, og volumet øker samtidig som antall bruk går ned. Mauset fortalte at det er 160 drivere på 500 bruk i kommunen, noe som nærmer seg et balansepunkt, mener han. Samtidig er 43% av jorda leiejord, noe som skaper stor usikkerhet, ifølge Mauset. Han mener landbruket er et nasjonalt spørsmål.

- Konsesjonsloven må hegne om og stimulere det aktive landbruket. Driveplikt er det aller helligste, men det er også nødvendig med skjerpede krav til jordvern. Stortinget må gi kommunene ressurser og verktøy til å håndheve lovverket, sa Mauset til en lydhør Botten.  

Knut Haugen og Sivert Mauset_690x462.jpg

Sivert Mauset (t.h.) med klar oppfordring til stortingsrepresentanten. Her med rådmann Knut Haugen.

Ivar Næss og Else-May Botten_690x462.jpg

Ivar Næss og Else-May Botten.