Loffejooon

Nytt reisebrev fra nord, der Trollheimsporten blir lest

Loffejooon fra Tysfjord til Moskenes

I dag har vi minus 2 grader, lett bris og lettskyet med sol. Sola har kommet tilbake no og om ikke så lenge går Nord-Norge forbi Sør-Norge i lystid, skriver Loffejooon (Jon J. Storholt) i dette reisebrevet fra nord, der Trollheimsporten har blitt populær på grunn av Loffejooon - det skifte fort for i dag 25. februar var Jon på tråden til Trollheimsporten: - No har det gått mange ras her og vi er isolert, forteller han og ønsker alle ei god helg:

Trollheimsporten blir mer å mer kjent her oppe også, for folka her oppe vil også lese om hva jeg skriver om dem. Så Loffejoooon og Trollheimsporten blir satt påkartet og mange har kjentfolk i midt-norge, til og med to turister ville innom å sjå på bildene jeg tok av dem i dag på Reine. De var vinterturister som kom i fra Belgia og stilte villig opp på fotografering og hilste til alle i Trollheimsporten. Navna på dem er Geoffret Lambier og Christian Burlet (til venstre), de er på en 14 dager vandring i vinter Norge og håpet som dei andre jeg trefte å få sjå Nordlyset.

Mvh Loffejooon Jon J. Storholt

Loffejooon på runde

Norge er lenger enn til Syden. Da jeg startet mitt loffeliv bestemte jeg meg for å reise kollektivt og la bilen stå hjemme. Det fungerte en stund helt til sommeren var over og flya forandret avgangstider, dermed måtte jeg benytte egen bil til Værnes og hjem etter å ha vært borte i tre uker.

For å kommer til Tysfjord eller Hamarøy tar det mellom 12-14 timer fra jeg drar hjemmefra til jeg kommer fram, og da veksler jeg mellom privatbil, fly og buss på denne runden.

På mandag denne uka skulle jeg dra fra Drag i Tysfjord til Reine i Lofoten, å når jeg drar rundt her oppe er det bare buss, båt eller fly jeg benytter på min reise.

Jeg stod opp kl.06 mandags morgen får å vaske og stelle leiligheten etter meg, lokalbussen fra Drag kom kl.0930 og vi hadde bussbytte på Drags krysset kl. 0940. Ekspressbussen kommer fra Narvik og går til Bodø, vi ankom Fauske kl. 12 og Bodø ca. kl. 1330. Så var det å vente på båten som skulle ta meg over havet til Å i Moskenes. Dette skulle vise seg å bli ei utfordring, for utpå havet blåste det sterk kuling så muligheter for kansellering hang i lufta.

Ferja skulle gå 1630 fra Bodø og kl. 15 går Hurtigruten så jeg kunne bli med den til Stamsund og buss til Leknes og Moskenes men dette tar lenger reisetid.

Men ingen hurtigrute dukka opp, og fortvilelsen kom sigende. Hurtigruten hadde fått problemer i Trondheim og var mange timer forsinket, så det ble noen telefoner til M/F Malangen for å høre om dem kunne dra. Og kl. 1530 fikk vi melding og at dem ville dra over.

M/F Malangen går som reserveferje, den er mindre en M/S Røst som trafikkerer denne strekninga, M/S Røst er på verksted til vedlikehold og kommer snart igjen.

Turen startet kl. 1630 Bodø som planlagt og båten ble full av biler og folk, det var både middag, kaffe og andre godsaker å få kjøp seg. Turen tar ca. 4 timer og kan være en utfordring for en landkrabbe som meg, så jeg puttet i meg en pille å så gaflet jeg i meg middag og kaffe.

Ute på havet rullet ferjen opp og ned og duvet fra den en til den andre siden, kopper og kar deiset i gulvet og mange ble sjøsyke på turen. Men jeg kjente ingenting og koste meg mens jeg satt å pratet med to franskmenn og en italiener som skulle oppleve Lofoten, nordlyset og vinteren i nord.

Vi kom fra til Moskenes havn kl. 2130 og skulle til å forlate ferja, men nei båten fikk problemer på grunn av strøm og fjære så den måtte dra ut og prøve på nytt. Da den endelig klarte å treffe fikk den et annet problem, for landgangen ble bratt og det låg masse tang som måtte fjernes før bilen kunne kjøres av, men vi som gikk fikk forlate skuta. Anne Jorid ventet på meg og vi kjørte til mitt krypinn på Reine og der kom jeg i hus kl. 2130 så da hadde det godt 12 timer siden jeg hoppet på bussen på Drag.

I Lofoten har lofotfisket startet så smått og inn kommer båter med fisk. I dag tok jeg meg en runde og tok noen bilder og snakket med fiskere og turister. En gutt på ca 16-18 år jeg snakket med dreiv på og skar tunger og kjente seg ca. 2-3 tusen hver dag. Så var det en gjeng som hang opp fisk til tørking, og inne på kontoret fikk jeg fortalt at fisken ikke måtte være over 4,8 kilo for da tok det for lang tid med tørking og fisken kunne råtne. Så inne på hallen stod damer og menn og heiv fisk inn på band som sorterte fisken på vekt. Og dem som var for tung ble solgt som saltfisk.

På dette fiskemottaket jobbet det ca. 12 stk, og dagene kunne bli lange, for flere båter var ventet inn med sin fangst.

Mvh Lofffejooon

Klikk på bildene nedenfor og sjå dem større og i serie:

Bilde0319
Fauske jernbanestasjon
Fauske jernbanestasjon.
H
H. Sverdrup as. Hit kommer fiskerne med fisken sin.
Heia folkens, æ e fisken fra havet og resten av meg har dem hengt meg opp for at æ skal bli tørrfisk. Kjedelig å ligge her.
Huset til høgre innholder legekontor, Nav og huset til venstre bor Loffejooon når han er på Reine.
Kråkmofjellet
Kråkmofjellet.
Lambier og Burlet fra Belgia, på to uke fottur i Lofoten
Lambier og Burlet fra Belgia, på to uke fottur i Lofoten.
Narvik bussen på nedstigning fra Kråkmofjellet
Narvik bussen på nedstigning fra Kråkmofjellet.
Noen forlater bussen og dra videre med Toget sørover (1)
Noen forlater bussen og dra videre med toget sørover.