Lanserer bunadsbok på Rindal skimuseum

Unni Irmelin Kvam lanserer boken «Min bunad. Rindalsvarianten av Nordmørsbunad» på Rindal skimuseum i morgen, 7. juli kl. 14. Med et lite opplag og utgivelse på eget forlag, er det ikke annet å vente enn at forfatteren er spent.

UnniIrmelinKvam_KjetilHusebø_9_hoppebilde.jpg
Unni Irmelin Kvam. Foto: Kjetil Husbø
 

– Det er en stor gest fra Rindal skimuseum å la meg lansere boken «Min bunad» på skimuseet. Det er jeg svært takknemlig for, sier Unni Irmelin Kvam

 

IdunFivelstad_Rindalsbunad_Foto_UnniIrmelinKvam_690x1035.jpg
Idun Fivelstad. Foto: Unni Irmelin Kvam
 

Unnskyldning og utgangspunkt

I boken «Min bunad» brukes Rindalsbunaden som unnskyldning og utgangspunkt til å snakke om håndverk og historie som i dag har gått tapt, men likevel er videreført – gjennom bunad. Boken viser hvordan ulike håndverk, som lindyrking, hvitsøm, farging, sølvsmedkunst var viktige for rindalingene tidlig på 1800-tallet. Dette er håndverk som har blitt overlevert og ivaretatt av ulike personer gjennom bunad.

– I boken kan man se hvordan håndverk som engang var allmennkunnskap i dag ikke finnes på samme måte lenger, annet enn gjennom bunaden. For å si det på en annen måte: Det er vanligere å få iPhone i konfirmasjonsgave enn rokk…, sier Unni Irmelin Kvam.

– Siden jeg er historiker, er jeg opptatt av de lange linjene. Håndverk og tradisjoner knyttet til bunad har blitt overlevert og ivaretatt av ulike personer, nålevende og avdøde. De fortjener trampeklapp! For eksempel er det snakk om museumsdirektør Hans Dedekam, gullsmed Helge Karlgård og Bunadsnemnda i Rindal. Til sammen har fortidens håndverkere, syersker og sølvsmed, sammen med nåtidens tradisjonsbærere skapt en helt unik identitetsmarkør, nemlig Rindalsbunaden, sier Unni Irmelin Kvam.

Rindalsbunad.jpg
Den første Rindalsbunaden var ferdig i 1985. Sigrid Skjølsvold. Foto: Bente Eidsmo

612 Kulturpris_690x460.jpg
Rindal bunadnemnd fikk Rindal kommunes kulturpris i desember 1986. Her er de under prisutdelinga.
Fra venstre: Anne Skjølsvold, Oddlaug Haugen, Ragnhild Stavne Bolme, Gurli Landsem (leder), Marit Grønli, Marit Ranheim og Solveig Søyseth. Foto: Edgar Kattem

 

Byttet bunad

Bokprosjektet begynte med et bunadsbytte, fra Nordmørsbunad til Rindalsvarianten av Nordmøre kvinnebunad. Det var få bilder å finne av Rindalsbunaden og nå oppfordrer Unni alle som har en Rindalsbunad til å legge ut bilder av seg selv i bunaden på sosiale medier, slik at alle kan se at Rindal har Norges kanskje vakreste bunad.

– Da jeg selv skulle anskaffe Rindalsbunaden, fant jeg få bilder. Jeg kunne lite om min egen bunad. Videre tenkte jeg: Det gjelder sikkert ikke bare meg. Så tenkte jeg: Det vil jeg gjøre noe med. Jeg ville finne ut mer. Denne boka er mitt svar på spørsmålet om ”mer”.

 

Bunad som identitetsmarkør

Boka handler også om bunad som identitetsmarkør. Bunaden forsterker den vi vil være, tilhørigheten vi ønsker oss og statusen vi drømmer om.

– Bunad har vært politisk plagg, nasjonaluniform og nasjonalsymbol. For meg er det interessant å røre ved hva bunad er i dag. Er det en identitetsmarkør? Et statussymbol? Bunad er knyttet til overgangsritualene fra ung til voksen, den gir voksenpoeng.

– En bunad er en dialekt man ikler seg, samtidig som den forteller noe om sosial og kulturell kapital. Med sosial kapital mener jeg at bunad forteller noe om gruppetilhørighet og geografisk tilhørighet. Når boka diskuterer kulturell kapital, handler det blant annet om at de som har evne og tid til å sy selv egen bunad. Dette er en type kulturell kapital få har i dagens samfunn. Jeg skiller dermed mellom bunad som kulturell kapital og bunad som økonomisk kapital og økonomisk statussymbol, sier hun.

HennyElinHaugland_Foto_UnniIrmelinKvam_690x460.jpg
Henny Elin Haugen. Foto: Unni Irmelin Kvam
 

Noen få kan mye

Det slår meg at noen få kan veldig mye om bunad, mens veldig mange kan fryktelig lite om bunad. Det er et dårlig utgangpunkt for dialog. Jeg forsøker med denne boken å gjøre det lettere å snakke sammen, sier Unni Irmelin Kvam.

Boken handler om min bunad. Men boken handler også om din bunad. Historien om hvordan en bunad blir til, kan leses som analogi til hvordan andre bunader i Norge også kan ha blitt til.

Minbunad_forsiden_UIK_690x906.jpg

Fakta om boka:

* Boka lanseres 7. juli kl. 14.00 på Rindal skimuseum med et 30-minutters foredrag med påfølgende signering og salg av bøker.
* Boka selges også på Coop i Rindal fredag 8. juli og på Torgddagen under Kulturvøkku (9.juli) fra kl. 10.00
* Boka gis ut på eget forlag og i et lite opplag.
* Boka er på 112 sider med mykt omslag.
* Boka heter «Min bunad – Rindalsvarianten av Nordmørsbunad» og har ISBN nr. 978-82- 690237-0-1). Utgiver: Frk Kvam 2016. 

 

Fakta om prosjektet:

* Unni Irmelin Kvam er utdannet historiker (Cand.philol.) med et todelt hovedfag om norsk lokalhistorie og politisk retorikk under Gulfkrigen (1961/1990-91).
* Hun driver med mikrobrygging av øl under navnet Micro Maid / Bitch Craft.
* Nordmørsbunaden ble kåret til Norges vakreste bunad i 2015. Rindasbunaden er en variant av Nordmørsbunaden.
* Rindalsbunaden er en av 39 rekonstruerte bunader i Norge.
* Rindalsbunaden er preget av Rindals plassering mellom Nordmøre og Trøndelag og håndverket i bunaden viser Rindals spesielle ståsted med en fot i Trøndelag og en fot mot Nordmøre og ser slik et utmerket symbol på dagens diskusjoner om kommuner og sammenslåinger.