tp_leserinnlegg

Lærernes arbeidstid

Da har jeg gått ut i 7 uker ferie (eller avspasering om du vil). En av godene ved læreryrket og velfortjent spør du meg. Men, i media herjer det for tiden heftige debatter og diskusjoner rundt arbeidstiden til lærerne. KS hadde et forslag om at læreren bør ha mer bunden tid på skolen. Dette har et flertall av lærerne sagt nei til, men mange andre i samfunnet skjønner ikke hva som er problemet med dette.  

Det virker som om det er en felles forståelse av at lærere har mye fri. Vi har korte arbeidsdager og ferie hele tiden. Høst, jul, vinter, påske og ikke minst sommeren.  Hva har lærerne gjort som gjør at vi kan tro at vi fortjener dette? Lærerne bør jobbe på samme måte som stort sett alle andre gjør. En vanlig arbeidsdag på 7,5 t. Det burde da vi klare som alle andre. Hvorfor skal lærerne ha så mye fri når ingen andre har det? Hva er så spesielt med læreryrket?

Jeg jobber som lærer på 5. året, og stortrives i jobben min! Kunne ikke ha tenkt meg et annet yrke, det er virkelig givende å jobbe med og veilede flott norsk ungdom! Jeg elsker å være lærer! Når det er sagt, er det ikke tvil om at det er et krevende yrke og MYE jobb. Jeg fortjener den avspaseringen jeg har. Det skal jeg prøve å forklare nå.

På min skole er det 6 timer bunden tid hver dag, fra 8.30 til 14.30. I tillegg til dette kommer det 3 timer bunden tid til møter. Altså 33 timer i uka. Jeg og storparten av mine kollegaer er allikevel på jobb fra rundt 8.00 til rundt 15.30 hver dag - altså som en vanlig arbeidsuke. Da er vi oppe i rundt 40 t i uka på jobb (når jeg legger til bunden tid til møter). Vi bruker tiden på skolen til planlegging, undervisning, retting, etterarbeid, samtaler med elever/foreldre, inspeksjon i friminuttene og møter - noe som er jobben vår. Det er dette som er synlig for resten av samfunnet.

Men, i tillegg til dette bruker i hvert fall jeg gjennomsnittlig 7-8 t i uka (perioder mindre, perioder MYE mer) hjemme på den planleggingen og rettingen jeg ikke rekker på skolen - for slik er det faktisk, vi rekker ikke all planlegging og retting i løpet av en arbeidsdag. Dette har ikke noe med at jeg sløver på jobb, men det er mange andre ting som også skal gjøres, og jeg tror ikke alle skjønner hvor mye jobb det faktisk er å tilrettelegge, planlegge og forberede god undervisning. Det å jobbe utenom arbeidstid er en del av læreryrket og det ligger i stillingen vår, men er «dessverre» ikke synlig for resten av samfunnet.

Som eksempel kan jeg nevne at til jul og vår dette skoleåret hadde jeg rundt 120 tentamener jeg skulle rette, vurdere og skrive tilbakemelding på. Jeg bruker rundt 30 minutter per besvarelse, altså 60 timer som kommer i tillegg til de vanlige 33 timene jeg har på jobb på en uke. Dersom jeg kun skulle ha brukt tiden mellom 8 – 4 på dette… Ja, når tror dere elevene ville fått tilbake karakterene sine? Undervisning er ferskvare. Elevene lærer ikke av å få tilbake vurderinger og tilbakemeldinger et par måneder etterpå! Derfor sitter jeg hver kveld og i helgene i et par uker for å få til dette. En vanlig arbeidsuke for meg i tentamenstiden kan være på godt over 60 timer. Men, det er en del av jobben min.

Men, da er vi altså oppe i rundt gjennomsnittlig 48 t jobb i uka. Slik er det i 38 skoleuker. Regner man ut på dette, med utgangspunkt i vanlig en 37,5 t uke, ser vi at jeg jobber for ca 48 uker på 38 uker. I tillegg til dette er det også svært vanlig å legge innleveringer og prøver opp mot de såkalte «feriene» (høst, jul, vinter og påske), for da har man bedre tid til vurderingsarbeidet. Si at jeg bruker rundt 10 t i hver "ferie" på retting og planlegging. Da legger jeg til en uke til på regnestykket mitt.

Så på de 44 ukene det er fra skolestart til skoleslutt, jobber jeg til sammen for 49. Disse 5 ukene overtid, kan jeg ikke ta ut i lønn, men "tvungen" avspasering. Ikke glem at også lærere har rett på 5 uker ferie som alle andre.  Dette er det det vil si å være lærer, og er altså grunnen til at vi har så mye «fri».

De som er kjapp i hoderegning ser også at dette regnestykket ikke går opp, da det er bare 52 uker i et år..! Jeg kan derfor med hånda på hjertet si at jeg fortjener all den avspaseringen jeg har. Å være lærer er ikke en 8 - 4 jobb. Det er ikke mulig å gjennomføre jobben vår på 7,5 t om dagen. Mye av jobben vi gjør er også «usynlig» for resten av samfunnet. Dette vet vi som jobber som lærere, men jeg ser at det ikke er så lett å skjønne for andre. Læreryrket er helt spesielt og en egen profesjon.
 

Nå hadde det sikkert vært naturlig og sammenlignet læreryrket med andre yrkesgrupper som jobber mye overtid og har avspaseringer, men det kan jeg ikke. Jeg har ikke bakgrunn til å snakke om hvordan andre yrkesgrupper jobber og hvordan de har det. Jeg vet bare hvordan jeg og mine lærerkollegaer har det. Jeg blir derfor nesten målløs når jeg leser de usaklige og tydelig uvitende diskusjonene rundt læreryrket. Man bør ikke uttale seg om noe før man vet hva det innebærer, i dette tilfelle hva det innebærer å være lærer.

Mange sier at vi lærere bare syter og klager, og roper høyt hver gang noen sier at vi har for mye fri. Så klart gjør vi det!! Vi er stolte av den jobben vi gjør og vet at vi jobber mye når det først står på. Når noen angriper den jobben vi gjør, og sier at vi ikke gjør den bra nok - så klart reagerer vi. Det vil alle yrkesgrupper ha gjort dersom de hadde fått hørt det samme om sin jobb! Vi kjemper for yrket vårt og det vi har krav på!

Så, i stedet for å bruke så mye tid og energi på å angripe lærerne, den jobben vi gjør og de "godene" vi har, bruk heller engasjementet til å kjempe for deres egne yrkesgrupper. Så fortsetter vi å gjøre det for vår. Det er forresten plass til flere engasjerte og dyktige lærere. Det er et fantastisk yrke, og så har vi jo tross alt fri hele tiden..!
 

Kjersti Andreassen

Stolt lærer ved Rindal Skole