Låtverksted Rindal1

Låtskriververksted for 8. trinn

Tradisjonen tro blir det holdt låtskriververksted ved Rindal Ungdomsskole for alle på 8. trinn. Rektor Jon Brønstad forteller at det nå er femte året på rad at det er låtverksted ved skolen.

Bildet over: 8. trinn ved Rindal Skole er delt i to grupper i forbindelse med låtverkstedet, og hver gruppe har to dager hver. Da Trollheimsporten var innom, var det denne gruppa som var i gang. Bak fra venstre: Musiker Øyvind Weiseth, Jon Syrstad, Olav Emmanuel Garcia Elshaug, Majken Elisabeth Røen, Niklas Løset, Daniel Ranheim og musikkpedagog Rune Dalager. Foran fra venstre: Lene Sofie Sveen, Marte Halgunset, Sanna Steinshamn Reinfjord, Trine Sveen Flåtten og Olve Moen.

Låtskriververkstedet er en workshop produsert av Kulturskolen på Indre Nordmøre, kan musikkpedagog Rune Dalager fortelle. Han har holdt på med verksted siden 2012, da han startet opp sammen med musikkpedagog Ingebjørg Loe Bjørnstad. I år er det musiker Øyvind Weiseth som underviser sammen med Dalager.

I tillegg til 8. trinn ved Rindal Ungdomsskole er det 7. trinn ved Øye Skole og Halsa Skole som tradisjonelt pleier å gjennomføre låtskriververksted. Men Rune Dalager kan fortelle at de også har vært i andre kommuner og holdt verksted. Låtskriververksted på norsk er et tilbud gjennom Kultursekken, sier han.

låtverksted Rindal.pngEn blid og engasjert gjeng som setter stor pris på å ha låtverksted, og som kunne fortelle at de hører mye på musikk i fritiden.

For 8. trinn ved Rindal Ungdomsskole er det nå altså to dager med låtskriving som står i fokus. I første omgang må det skrives en tekst, og den var akkurat ferdig da Trollheimsporten stakk innom. Etterpå skulle det settes melodi til. Trollheimsporten fikk tillatelse til å sette verset på trykk:

Fotball det er gøy
Det er også mye støy
Dommeren var drøy
Husk å ta med skiftetøy

låtverksted gruppe1.png

Elevene kunne fortelle at de syntes det var veldig gøy med låtskriververksted, og at det var ekstra morsomt å skrive på rim. 

låtverksted gruppe2.png
For å jobbe med melodi til teksten, ble elevene delt i mindre grupper, og litt veiledning kom godt med.