DSC_0713

Kommunestyremøte i Rindal onsdag

Kommunestyret i Rindal vedtok betydelige budsjettreguleringer i onsdagens møte. Både i garderobebygget i Rindalshuset og på selve kommunehuset trengs utbedringer pga vannlekkasjer. Ellers var det en aktiv spørretime i dette møtet, samt en gjennomgang av årets Ungdataundersøkelse.

Sakslista og saksdokumentene til dette møtet finner du på Rindal kommune sin hjemmeside. 

17 representanter møtte.


DSC_0673.jpg

Spørretime

Line Flåtten (Ap) hadde tre spørsmål. Hun spurte om status når det gjelder flyktninger. Hvor mange har kommet, hvor bor de og hvordan går det? Hun spurte også om helsøsterstillinga, der det er lyst ut et vikariat. Hun spurte også om det er en mulighet for å dele opp eiendomsskatten og kommunale avgifter i månedlige avdrag, for de som har efaktura.

Rådmann Birgit Reisch svarte at Rindal skal ta imot fire flyktninger til. De kommer til skolestart til høsten. De fleste bor i boliger som kommune eier eller leier. To leier bolig privat. Noen er allerede ferdige med introduksjonsprogrammet på to år. Hun sa at det er mulig å ta en ny informasjonsrunde om flyktningene til høsten, når alle har kommet.

Helsesøster skal ut i permisjon, og det er lyst ut et vikariat. Signalene er positive, men denne saken må man komme tilbake til.

Økonomisjef Bjarne Nordlund svarte på spørsmålet om betaling av eiendomsskatt. Han sa at alle må behandles likt, ellers blir det veldig mye ekstra arbeid. Dersom alle innbyggerne hadde hatt efaktura så kunne dette deles opp mer på en enkel måte. Derfor oppfordrer han til at så mange som mulig går over på efaktura.


Magnar Dalsegg (H) spurte om etteroppgjør når det gjelder interkommunalt samarbeid. Rindal har ca 78.000 kroner tilgode, og det er ikke foretatt oppgjør de siste åra.

- Hva gjør vi for at vi skal få et system på dette, slik vi får automatikk i det og det blir oppgjør hvert år, spurte han.

Ordfører Ola T Heggem sa at han ikke var kjent med denne problemstillingen før nylig. Ellers mener han at det er vertskommunens ansvar å sørge for å ordne med etteroppgjør.

- Hvis dette ikke ordner seg, så må vi ta det opp på nytt. Slik kan vi ikke ha det, sa ordføreren.


Bente Rikstad (Sp) hadde to spørsmål. Det første var om unntak fra offentlighet i kommunale saker. Hun har sett at andre kommuner fjerner navnet på avsender eller adressat i saker som er unntatt offentlighet. Hun spurte om hvordan rutinene er for dette i Rindal kommune.

Hun hadde også et spørsmål om varsling av stengte veier.

- Hvis en kommunal vei er stengt, hvor blir dette varslet? spurte hun.

Bente Rikstad.jpg

Ordfører Ola T Heggem svarte at det har vært eksempler på at veier har blitt stengt lenger enn man hadde tenkt, og dette ikke ble varslet. Dette må kommunen bli bedre på.

Rådmann Birgit Reisch svarte på spørsmålet om unntak for offentlighet. Hun sa at det er flere forskjellige personer som vurderer disse sakene, og derfor er det ikke mulig å få helt lik vurdering i alle tilfeller. Men lovverket er klart.
 

Bettina Røen Helgetun (Sp) hadde også to spørsmål. Hun spurte om kommunen kan gi bedre informasjon til hytterindalinger. Hun spurte også om det er mulig å få til en ladestasjon for el-bil i Rindal sentrum.

Ordfører Ola T Heggem sa at man må vurdere om man skal formidle informasjon på papir, facebook eller andre medier. 

Rådmann Birgit Reisch svarte på spørsmålet om ladestasjon. Kommunen har fått spørsmål om å inngå et samarbeid om å opprette en ladestasjon i Rindal sentrum. Dette følges opp, så man jobber med saken.


Status om fylkestilhørighet

Ordfører Ola T Heggem informerte om status i saka om fylkestilhørighet. Fellesnemnda i Trøndelag har vedtatt at de støtter forslaget om grensejustering. 

- Vi hadde et møte med departementet i mai. Der var det ikke noe negativt å høre. Men de var opptatt av at reformene skulle gjennomføres først. De første dagene i juni hadde vi en ganske tett dialog, sa ordføreren.

Kommunal- og forvaltningskomiteen på Stortinget støtter enstemmig Rindal sin søknad. I en merknad ber komiteen departementet om å sette i gang prosessen så fort som mulig, slik at fylkesgrensa kan justeres senest før valget i 2019. Ordføreren presiserte at dette ikke er et vedtak, men en "ordre" fra komiteen til departementet/regjeringen.

Når det gjelder videregående skole vil Rindal kommune stå på for at rindalselevene fortsatt skal kunne gå på skole i Surnadal. Kommunen står fritt til å fortsette de kommunale samarbeidene som man har i dag, selv om det blir over fylkesgrensa. 

- Konklusjonen er at vi blir nok trøndere, senest 01.01.2020, og kanskje tidligere, sa Ola T Heggem. - Jeg er ganske trygg på at den framgangsmåten vi har valgt kommer til å føre fram. Vi venter bare på det formelle.


Samferdsel

Når det gjelder fv65 er det nå avklart at den blir asfaltert gjennom store deler av Rindal, ikke bare til Holte bru, men i alle fall til Tiåbrua. Kanskje kan det asfalteres lenger, dersom pengene strekker til.

Når det gjelder den planlagte gangvegen i Løfall har det vært lagt fram forslag til Fylkestinget om å ta den ut igjen, med begrunnelse om at Rindal har søkt overflytting til Trøndelag. Vedtaket i Fylkestinget ble at prosjektet gjennomføres som planlagt, forutsatt at Rindal fortsatt er en del av Møre og Romsdal i 2018. Dersom Rindal blir en del av Trøndelag i 2018 så går den ut igjen.
 

Overordnet analyse av Rindal kommune 2016

Det var satt av tid til informasjon fra revisor/revisjon om overordnet analyse av Rindal kommune.

Revisor Ingvild Bye Fugelsøy gikk igjennom arbeidet med forvaltningsrevisjon i Rindal kommune og selve analysen fra Distriktsrevisjon Nordmøre IKS.



019/17 - Godkjenning av møtebok


Møteboka enstemmig godkjent.



020/17 - Forskrift om tildeling av langtidsopphold i sykehjem, kriterier og ventelister m.m. i Rindal kommune


Fra saksframlegget:

Helse- og omsorgstjenesteloven §3-2 a annet ledd, pålegger landets kommuner å utforme egen forskrift med kriterier for tildeling av langtidsopphold i sykehjem eller såkalt 2 «tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester». Kommunen pålegges også å føre ventelister over pasienter og brukere som venter på langtidsopphold. Kommunen har fått frist til å ha de kommunale forskriftene vedtatt slik at de kan tre i kraft 1.juli 2017. 

En arbeidsgruppe fra pleie- og omsorgstjenesten ble opprettet for å utforme et forslag til forskrift om tildeling av langtidsopphold i sykehjem. Arbeidsgruppen fikk følgende medlemmer: 

Ina Terese Edvardsen Næss, avdelingssykepleier langtidsavdelingen helsetunet 
Ragna Nordvik, avdelingssykepleier hjemmesykepleien og korttidsavdelingen helsetunet 
Leif Ove Grytbakk, plasstillitsvalgt fagforbundet Rindal helsetun 
Heidi Steinshamn, hovedtillitsvalgt sykepleierforbundet Rindal kommune 
Jan Olav Gjeldnes, leder forvaltningskontor helse- og omsorg, leder av arbeidsgruppen 

​Forslaget til forskrift, ble lagt frem for Driftsstyret 15.03.17. Driftsstyret besluttet å sende forslaget på høring til aktuelle høringsinstanser: Pensjonistlaget, Brukerutvalget ved Rindal helsetun, Råd for eldre og mennesker med nedsatt funksjonsevne, samt legges ut på kommunen sin hjemmeside. Høringsfristen ble satt til 04.05.17. 


Rådmannens innstilling:

Driftsstyret godkjenner vedlagte forslag til "Forskrift om tildeling av langtidsopphold i sykehjem, kriterier og vurderingslister m.m.", datert 12.05.17. 


Petter Baalsrud (Sp) sa at saka er behandlet i Driftsstyret, og der var saken enstemmig. 
 

Magnar Dalsegg.jpg

Magnar Dalsegg (H) la fram et forslag om å bytte ut ordet "venteliste" med "vurderingsliste".


Mona Bolme Nonstad (Ap) sa at brukerutvalget ikke har kommet til noen konklusjon om bruken av ordet "venteliste" eller "vurderingsliste". Men Arbeiderpartiet vil støtte Høyres forslag om bruk av "vurderingsliste". Der sier det seg selv at det er vurderinger som ligger til grunn, ikke bare ventetid.


Høyres forslag ble enstemmig vedtatt.

 

021/17 - Omgjøring av kommunal veg til privat.


Bakgrunn: (fra saksframlegget)

Kommunestyret vedtok i sak 68/16 å sette i gang arbeid med sikte på å privatisere Haltlivegen og parkeringsplassen ved nedkjørsel fra fylkesvegen i Rørdalen over til Rindalsskogen. Driftskostnad for parkeringsplassen er 15000 kr/år. Det har vært muntlig kontakt mellom representant(er) for kommunen og interessenter vedrørende parkeringsplassen.

Haltlivegen har en lengde på 1250 m og driftskostnad på ca. 90000 kr i året. Den strekker seg fra fylkesvegen og til gnr 9 bnr 18.
Det er avholdt møte med grunneierne av vegen og de har kommet med innspill til prosessen. Innspillet legges ved saken. 


Rådmannens innstilling:

I henhold til veglovens § 7, 3. ledd, omklassifiseres ca 1250 m av Haltlivegen fra kommunal til privat veg. I henhold til veglovens § 8, 2. ledd opprettholder Rindal kommune eierskapet til veggrunnen.

Nedlegginga skjer 3 mnd etter kommunestyrets vedtak.
Rettighetshaverne oppfordres til å danne veglag i henhold til veglovens § 54 og 55.

Rindal kommune slutter å brøyte og vedlikeholde parkeringsplass ved kryss Fv 344 og veg over til Rindalsskogen gnr. 32 bnr. 78 og 20.

Brukerne og rettighetshaverne til parkeringsplassen anbefales å opprette et veglag med sikte på drift av parkeringsplassen.


Bente Rikstad (Sp) la fram et tilleggsforslag fra Senterpartiet om at kommunen foretar en enkel opprustning av Haltlivegen, bestående av grøftrens, skraping og grusing, før omklassifiseringen.

Tove Flåtten (Krf) og Magnar Dalsegg (H) støttet Senterpartiets forslag.


Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

Tilleggsforslaget fra Senterpartiet ble enstemmig vedtatt.​

 

022/17 - Deltakelse i felles utredningsarbeid for brann og redningstjeneste


Bakgrunn: (fra saksframlegget)

Gjennom å være medlem i ORKide – Nordmøre regionråd har Rindal kommune blitt invitert til å delta i en utredning for felles brann og redningstjeneste på Nordmøre.
 

Rådmannens innstilling:

Rindal kommune takker nei til invitasjonen fra ORKide – Nordmøre Regionråd om å delta i felles utredningsarbeid for felles brann og redningstjeneste.


Ordfører Ola T Heggem informerte om at det kommer retningslinjer bl.a. om tre ansatte i en slik administrativ enhet. Derfor må man regne med at kommune må inn i et større samarbeid på sikt.


Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

023/17 - Skifte av tak over garderober på Rindalshuset

 

Bakgrunn: (fra saksframlegget)

Sist vinter ble det avdekket sopp og råteskade i taket på garderobene på den eldste delen på Rindalshuset. Det ble konkludert med at hele takkonstruksjonen måtte skiftes, og det ble laget et konkurransegrunnlag og en utlysning på Doffin. 
 

Rådmannens innstilling:

Kommunestyret tar innholdet i saksframlegget i denne saken til etterretning. Ekstrabehovet på kr. 700 000 pluss mva tas inn til vurdering i sak om budsjettreguleringer. 


Teknisk leder Nils Heggem sa at det har kommet inn bare ett pristilbud på denne jobben, og prisen er den samme både for skrått tak og flatt tak. Så langt vet man ikke om det er fuktskader i veggene. Det ser man når taket blir revet av.


Magnar Dalsegg (H) påpekte at pristilbudet ligger over budsjettert beløp. Han spurte om det er mulig å utsette budsjettreguleringa til taket er revet og man har bedre oversikt over hvor store kostnadene blir. 


Økonomisjef Bjarne Nordlund svarte at straks rådmannen vet at det blir overskridelser i forhold til budsjett, så må rådmannen be kommunestyret om mer penger. Slik er reglementet. Man må nok sette en sum på dette nå. Kommunestyret møtes ikke igjen før i september, og det må tas en del avgjørelser i denne saka før den tid.


Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

DSC_0694.jpg
 

024/17 - Utbedring av tak og himling på kommunehuset

Saka ble lagt fram av rådmann Birgit Reisch.

Folk har måtte flytte ut av kontorene sine på kommunehuset av helsemessige årsaker. Folk er nå spredt litt rundt omkring. Det er meget upraktisk ha en hel etasje som nesten ikke er i bruk.


Bakgrunn: (fra saksframlegget)

I vinter var det taklekkasjer på flere kommunale bygg. På kommunehuset oppdaget vi at det var lekkasje fra taket på et kontor i 2. etasjen. Dette var i midten av januar. Utover vinteren oppdaget vi at det var problemer flere plasser i 2. etasjen, og det ble også merkbart på inneklimaet. Spesielt for dem med allergier og luftveisplager ble det et problem, og flere av dem som har kontor der har måttet flytte til annen plass. I tillegg til taklekkasje på flere kontor har vi også fått dryss av saltutslag fra himlingen. Dette er også et tegn på at det er fukt i himlingen.
I etterkant av dette har vi fått utarbeidet en tilstandsrapport. Den ligger vedlagt til saken. 


Rådmannens innstilling:

1. Kommunestyret tar innholdet i sakframlegget til etterretning og bevilger kr. 1 500 000 pluss mva til utbedring/påkostning på taket(utvendig og innvendig) på kommunehus 2.

2. Kommunestyret er enig i at tak og himlinger på den toetasjers delen av kommunehus 2 blir fjernet til betongen og at det bygges opp igjen flatt tak lik eksisterende tak.

3. Kommunestyret understreker behovet for å handle svært raskt i denne saken.


Magnar Dalsegg (H) er ikke enig i innstillingen.

- Personlig ville jeg hatt saltak på dette bygget, sa han. - Hvis vi gjør noe med det ene bygget så må vi kanskje også gjøre noe med det andre, slik at det ser bra ut. Da blir det nok noe dyrere.

Tove Flåtten (Krf) sa at hun er enig med Magnar Dalsegg i at man bør velge saltak.


Kirsti Barbo Landsem (Sp) sa at det virker som om alle er enige i at noe må gjøres.

- Jeg ønsker også saltak, men spørsmålet er om vi skal ta oss råd til det, sa hun. - Hvis vi skal forandre taket på toetasjers-bygget, så må vi også gjøre noe med enetasjes-bygget.


Robert Nergård (uavh.) påpekte at levetidskostnaden er minst like bra for flate tak som for saltak. Det er en grunn til at det bygges flest flate tak på slike bygg i Norge.

- Det er ikke noe problem å bygge flate tak med like lang levetid, sa han.


Ordfører Ola T Heggem sa at for han handler det om estetikk.

- Når vi tar bilder så tar vi konsekvent bilde av det gamle kommunehuset, sa han.


Rådmann Birgit Reisch påpekte at det er også flere ting som må utbedres på kommunehuset, blant annet vinduer. Det må også tas med i vurderinga.


Odd Geir Rønningsbakk (Sp) påpekte at det er ganske strenge krav til estetikk for andre bygg i Rindal sentrum, og kommunehuset er ikke spesielt pent. Rindal sentrum hadde blitt penere med saltak på kommunehuset.


Ola Bakken (H) påpekte at det er fint ellers i Rindal sentrum. Han mener det er en selvfølge at man lager saltak på begge ender av bygget.
 

Teknisk leder Nils Heggem sa at takpappen på kommunehuset har hatt sin levetid. Han påpekte også at kvaliteten på bygget ellers ikke er den beste. Det blir et spørsmål om hvor mye man skal koste på et slikt bygg.

- Det har vært en del inneklima-problematikk i bygget, og personlig synes jeg ikke at bygget blir pent selv om man skifter tak, sa han.


Rådmann Birgit Reisch sa at det er viktig å ta flere forhold med i betraktning, som om veggene på kommunehuset tåler en annen type tak. Slike momenter må utredes. Et mer omfattende prosjekt enn det som skisseres i saksframlegget vil måtte legges ut på anbud. Da vil arbeidet også ta betydelig lenger tid. Hun påpekte også at det hittil har vært enighet om at det neste store byggeprosjektet for Rindal kommune skal være Rindal helsetun.


Ordfører Ola T Heggem sa at om det skal bli saltak på kommunehuset så er det nå eller aldri. Dersom det ikke skjer i denne runden, så blir det nok ikke saltak,
 

Nils Heggem påpekte at bygget der lederteamet sitter ikke er sterkt nok for å tåle saltak. Da trengs det forsterkning av veggene, og saken må utredes grundig.


Åge Jonli (Ap) sa at kommunestyret enten må utsette saken til man har mer informasjon, eller så må man gå for rådmannens innstilling.


Etter gruppemøter fremmet ordfører Ola T Heggem et forslag fra Senterpartiet om å utsette saka til neste møte, i september, og få en utredning om kostnadene ved skifte ut taket til saltak.


Line Flåtten (Ap) sa at Arbeiderpartiet støtter rådmannens innstilling. Spørsmålet om hvilket tak man skal ha handler om estetikk, og det bør ikke kommunen bruke penger på nå.

Tove Flåtten (Krf) tok til orde for å utbedre takene slik som de er, og sette ressursene inn på prosjektet med nytt bygg på Rindal helsetun.


Kjetil Løften (Sp) presiserte at forslaget bare går ut på å bruke litt ekstra tid for å få et bedre grunnlag for å ta en avgjørelse. Dette er den sjansen man har til å eventuelt få en ny type tak på kommunehuset.


Odd Geir Rønningsbakk (Sp) sa at han har vært i tvil. Han går for forslaget om utsetting, men han presiserte sterkt at dette ikke må settes opp imot prosjektet om nytt bygg på Rindal helsetun.


Ordfører Ola T Heggem sa at det ikke er snakk om full renovering av kommunehuset. Det som trengs er nytt tak, og spørsmålet er hvilken type tak. Man ønsker da å vite hvilke kostnader de ulike typene av tak innebærer.
 

DSC_0699.jpg

Åge Jonli (Ap) påpekte at en utredning også koster penger. Han mente også at kommunen ikke bør bruker på estetikk nå. Det er nok av andre ting å bruke penger på.


Senterpartiets forslag ble vedtatt med 9 mot 8 stemmer. 

 

 

025/17 - Tertialrapport 1. tertial 2017


Saken ble lagt fram av økonomisjef Bjarne Nordlund.

Hovedkonklusjonen er at det går greit med den daglige drifta, men det har dukket opp noen utfordringer på området FDV Bygg. Når det gjelder investeringer er det ganske mange endringer.
 

Fra saksframlegget:

I forhold til vedtatt budsjett er status etter 1. tertial at situasjonen er grei i henhold til budsjett i drifta på de fleste enheter. Det er nær balanse på de fleste enheter.
Bygg/FDV har utfordringer med sitt budsjett – av flere årsaker.
Og det er oppstått flere tunge utfordringer på bygg som må løses.
Dette krever forholdsvis store budsjettendringer på både drift og investering.

Kommunen styrer nå mot et vesentlig negativt netto driftsresultat i 2017 - mellom 3 og 4 millioner kroner - og investeringsbudsjettet må økes og det må tas opp mer lån – ca kr. 260 000.
Mindre bruk av midler til næring/næringsplan enn budsjett kan endre dette.


Rådmannens innstilling:

Tertialrapport for 1. tertial 2017 tas til etterretning.
Rapporten inkluderer finansforvaltningen.


Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

026/17 - Budsjettregulering nr. 1 - juni 2017


Saken ble lagt fram av økonomisjef Bjarne Nordlund.


Det er behov for til dels omfattende budsjettreguleringer. Vi viser til saksframlegget.


Rådmannens innstilling:

Det gjøres budsjettregulering som angitt i TABELL 1 – 2 i saksframlegget.

Rådmannen får fullmakt til å ta opp nytt lån på kr. 260 000. Avdragstid 30 år. Ref økonomireglementet.


Magnar Dalsegg (H) sa at han har inntrykk av at kommunen stort sett bruker mer penger enn det som er planlagt på prosjekter. Det siste eksempelet er Seljebrekka. Han ba om en evaluering av systemet, slik at man får bedre kostnadsstyring.


Line Flåtten (Ap) støttet Magnar Dalsegg i dette. Hun påpekte at kommunen nå styrer mot et negativt driftsresultat, og spurte om hva som blir gjort for å bedre dette.


Økonomisjef Bjarne Nordlund svarte at det er politikerne som bestemmer hvilke økonomiske rammer man skal styre etter.


Line Flåtten (Ap) la fram forslag om å ta ut ett av investeringstiltakene i budsjettet. Det dreier seg om en stein med «Tid til å leve»-logo (ikke så stor som de to på kommunegrensa) som etter planen skal stå på uteområdet sentrum/Øvre Dalen (Rindal Vest). Arbeiderpartiet foreslår altså å ta denne ut av budsjettet. Kostnaden er beregnet til ca kr 130.000.


Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

Arbeiderpartiets forslag ble vedtatt med 16 mot 1 stemme.

 

027/17 - Handlingsprogram og økonomiplan 2018-2021 - rammer og prosess


Rådmannens innstilling:

1. Kommunestyret vedtar tidsplanen og opplegget for budsjettprosessen slik den er beskrevet i saken.

2. De budsjettansvarlige/enhetslederne lager budsjett/økonomiplan for 2018-2021 basert på rammer i gjeldende økonomiplan og vedtak i denne saken. Eventuelle endringer vedtatt i budsjettreguleringer gjort i 2017 og andre kjente endringer som må hensyntas innarbeides i balansert budsjett fra enhetslederne. Enhetslederne beskriver konsekvenser av eventuelle tiltak for å komme innenfor rammen.

I tillegg skal det lages
•lister over ønskede investerings- og driftstiltak, samt
•et forslag til hvilke endringer som skal gjøres dersom eget budsjett (netto) må reduseres med 1,5 %.

3. Ansvar 162 (bygg/FDV) får en økning i rammen hvert år på 400 000 kroner. Rådmannen får i oppgave å foreslå inndekning av dette i sitt forslag til budsjett/økonomiplan.

4. Rammer for investeringer settes foreløpig som i vedtatt økonomiplan.


Magnar Dalsegg (H) la fram et forslag om å ta bort punkt 3


Eirik Tørset la fram et tilleggsforslag på punkt 2 fra Arbeiderpartiet:

Kommunestyret ber om at det legges frem et budsjett-/prosjektregnskap for investerings- og rehabiliteringsprosjekter, som har kostnadsramme over 500 000. Budsjettoverskridelser over 10 % må fremlegges


Økonomisjef Bjarne Nordlund forklarte at punkt 3 innstillingen kommer av at noe tidligere har vært glemt i budsjettet.


Tilleggsforslaget fra Arbeiderpartiet ble enstemmig vedtatt.

Høyres forslag falt mot tre stemmer.

Rådmannens innstilling forøvrig ble enstemmig vedtatt.

 

028/17 - Samarbeidsavtale med NAV


Fra saksframlegget:

Samarbeidsavtalen gjelder personer som innvilges vedtak om introduksjonsprogram. Lovens målsetting er at introduksjonsordningen skal føre til at nyankomne innvandrere får en raskere overgang til ordinært arbeid.


Rådmannens innstilling:

Rindal kommune godkjenner den vedlagte samarbeidsavtalen mellom Rindal kommune og NAV. 


Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

029/17 - Selskapsavtale for interkommunalt arkiv, justering av eienandel


Rådmannens innstilling:

Rindal kommune godkjenner endring av eigardelar i Interkommunalt arkiv for Møre og Romsdal IKS, i samsvar med vedtak i representantskapet i selskapet i sak 9 den 14.april 2016. 
 

Rådmannes innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

030/17 - Styringsmodell SiO og organisering av legevakt og KAD-senger


Saken ble lagt fram av rådmann Birgit Reisch.

Rådmannens innstilling:

Rindal kommune slutter seg til anbefalingen fra vertskommunenemda om endring av styringsmodell for SiO ved at dagens folkevalgte nemd utgår og det innføres administrativt vertskommunesamarbeid.

Regionrådet og rådmannskollegiet blir arena der alle deltagerkommunene i framtida kan komme sammen for å evaluere og drøfte tilpasninger av samarbeidet. Dette nedfelles i vertskommuneavtalen.

Endringene kan gjennomføres fra 1.1.2018, gitt at alle deltakerkommunene slutter seg til dette. Utviklingsoppgaver/nye oppgaver legges direkte til utvidet regionråd. Rindal kommune anbefaler at deltakerkommunene så snart som mulig avklarer felles ambisjoner og aktuelle oppgaver/tjenesteområder.

Det bør legges til rette for at den samme kretsen av deltagerkommuner kan utvikle samarbeidet om andre helseoppgaver enn dem som er omtalt i utredningen, som f.eks. rusomsorg og psykiatri. Dette bør også nedfelles i vertskommuneavtalen.

Rindal kommune stiller seg bak arbeidet med å opprettes et samarbeid om felles drift av legevakt, akuttmottak, kommunale senger og observasjonssenger mellom Samhandlingsenheten i Orkdalsregionen (SiO) og St. Olavs hospital, Orkdal.

Det forutsettes at følgende forhold avklares i ny avtale:
• Økonomiske forutsetninger
• Ansvarsforhold
• Prinsipielle avklaringer i forhold til avtaler
• Kommunenes mulighet til styring og medvirkning
• Det utarbeides en plan for framdrift og gjennomføring


Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.
 


031/17 - Lønnspolitiske retningslinjer for Rindal kommune


Saken ble lagt fram av rådmann Birgit Reisch.

Det viktigste i denne saken er stipendordningen som man har tatt inn. Dette er et virkemiddel som kommunen ønsker å ta i bruk, både for å beholde og rekruttere arbeidstakere.
 

Rådmannens innstilling:

Vedlagte forslag til Lønnspolitiske retningslinjer for Rindal kommune vedtas. Retningslinjene gjøres gjeldende fra 1.7.17. 


Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

032/17 - Tilstandsrapport for grunnskolen i Rindal 2016

 

Rådmannens innstilling:

Vedlagte Tilstandsrapport for grunnskolen i Rindal 2016 drøftes og tas til etterretning. 


Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

033/17 - Delegerte saker


Ingen saker er rapportert inn.

 

034/17 - Referatsaker og orienteringer
 

Orientering om Seljebrekka

Teknisk leder Nils Heggem orienterte om arbeidet med boligfeltet i Seljebrekka. Det står igjen litt arbeid på lekeplassen, litt justeringer på vegen, et busskur og asfalt på gangvegen.


Ungdataundersøkelsen viser positiv utvikling

Møtet avsluttes med ei temaøkt/arbeidsøkt om ungdata, oppvekstmiljø og tilstandsrapport for grunnskolen i Rindal.

Elen Sandvik.jpg

Elen Sandvik er ny folkehelsekoordinator i Rindal kommune. Hun la fram tall fra Ungdataundersøkelsen 2017 vs Ungdataundersøkelsen 2014. Denne undersøkelsen besvares anonymt, og det er frivillig å svare. Svarprosenten i 2017 er 94%.

Utviklingen fra 2014 til 2017 er positiv på flere områder. Mye tyder på at det er mer positive tendenser i ungdomsmiljøet nå enn for tre år siden.

De fleste nøkkeltallene fra Ungdataundersøkelsen er bedre for Rindal enn landsgjennomsnittet.


Ikke mer mobbing i Rindal enn andre steder

Rektor Jon Brønstad påpekte at mobbetallene i Rindal generelt og over tid er på landsgjennomsnittet eller under. 

- Vi ligger egentlig godt an når det gjelder mobbetall, men det hjelper jo ikke for den som blir utsatt for mobbing, sa Jon Brønstad.

Nå er også barnehagene tatt inn i arbeidet mot mobbing. Tendensene til mobbing begynner tidlig.

Det er ingen tvil om at mobbing også skjer på fritida. Det største problemet for mange er å ikke være inkludert. Dette er et problem som man har fokus på også på nasjonalt plan.


En film til ettertanke:

Bli ein kvardagshelt