Picasa

Jo Ranheim Grammy-nominert

Thomas Dybdahls plate «What’s left is forever» er nominert til Grammy-prisen i klassen "Best engineered non-classical album". Litt av albumet er tatt opp i Øra Studio, og dermed er vår egen Jo Ranheim en av de som har bidratt til nominasjonen. Stor stas!

Grammy er den årlige prisen som utdeles av den amerikanske musikkindustrien.

Thomas Dybdahl fikk lagt på opptak med Trondheimsolistene, for anledningen 23 musikere, på plata "What's left is forever". Som lydteknikker ordna Jo Ranheim fra Rindal dette opptaket i Øra Studio i Trondheim. Jo syntes ikke det var noen stor jobb, men viktig nok i den store sammenhengen.

Plata vart så miksa sammen i USA, så det er mange å dele æra med.

Øyvind Jakobsen, perkusjonist, er også med på den tekniske produksjonen av plata.

Jo Ranheim fikk beskjed om nominasjonen på telefon fra Thomas Dybdahl, som sier til Stavanger Aftenblad at han er kjempehappy med denne nominasjonen!

Ranheim syntes det var overraskende at noen fra Norge hadde noe å gjøre i det heletatt i denne konkurransen og denne kategorien. Ranheim minner om at plata ikke var verdig Spelemannsprisnominasjon i 2013, da plata kom ut i Norge. Der er det riktignok ikke en slik kategori. I fjor ble så plata lansert i USA og får denne mottakelsen.

Det er nokså kult å få denne nominasjonen, sier Jo Ranheim. En slik nominasjon betyr mye oppmerksomhet, som er positivt både for Ranheim og Øra Studio. 

Jo Ranheim har registrert med stor tilfredshet at han er nevnt på Facebooksida til Larry Klein, som i tillegg til å være produsent for Dybdahl, har vært gift med Joni Mitchell.

Grammy-utdelingen går av stabelen i Los Angeles den 8. februar.

Vi hever så blikket til resten av Norge og tar med at både Røyksopp og Bernhoft er Grammy-nominert, og det leser du om her!


Verktøyet til Jo Ranheim


Jo slapper av med familien og gitaren i Brustuggu i Rindal


Rasmus Rohde (t.v.) er en av de som Jo har jobba i lag med og som har vunnet Spellemannspris.

Jo Ranheim har tidligere undervist på NTNU i nærmest «engineering», nemlig faget musikkteknologi. Nå jobber han i Øra Studio i lag med Steinar Larsen og Jostein Ansnes og er vant til Spellemannspriser.