Janne Rangnes, Håkon Solvik og Halvard Fjeldvær

Innovativ og fiberrik fremtid for Svorka

I en bransje som opplever store teknologiske endringer satser Svorka på bredbånd og innovasjon, blant annet med egen innovasjonsdirektør og 80 millioner i fiberinvesteringer.

Fiberrik fremtid

Svorka har fem forretningsområder: kraftproduksjon, installasjon, strømsalg, nett og bredbånd. Selskapet eies av kommunene Surnadal, Rindal og Halsa, hvor også kjerneområdene for Svorkas kundemasse, på totalt 10.000 unike kunder, ligger. Selskapet omsetter for rundt 200 millioner årlig, og har fokus på lokal sponsing, verdiskapning og investering. De kommende årene vil Svorka investere minst 80 millioner i bredbånd, foreller administrerende direktør Halvard Fjeldvær.

Svorka har levert bredbånd siden 2002, med 100% dekning i de tre eierkommunene, og i de siste seks årene har det blitt satset stort på fiber. I fjor fikk de i underkant av 1000 nye kunder, og målsetningen for inneværende år er å overgå fjorårets økning. For å sikre fremtidig vekst vil Svorka ikke bare fortsette å bygge ut fiber i Surnadal, Rindal og Halsa, men nå velger de også å utvide markedet nordover.

- Fiber er uten tvil fremtiden, og for oss er det viktig å fortsette å ha fokus på utbygging i våre eierkommuner, samtidig som vi tar markedsandeler i andre områder. Med aktive konkurrenter er det viktig at vi ikke sover i timen, sier Håkon Solvik.

Mot slutten av året i fjor la Svorka «fiberbeslag» på store deler av Orkdal og Meldals husstander.

- Der er det lite fiberutbygging, og vi solgte derfor som første aktør med fiber, sier Fjeldvær.

Det var første gang de igangsatte eksternt salg, noe som ble svært vellykket, forteller Solvik. Med kontrakten i hånd gikk Svorkas utsendte dør til dør og forhåndsolgte til 400 kunder, med løfte om å bygge ut fiber innen 12 måneder. Nå er gravingen i gang og Fjeldvær anslår at Svorka vil dekke nærmere 80% av husstandene i satsningsområdene.

 

Teknologi og innovasjon

Fjeldvær peker på at energibransjen utfordres av den teknologiske utviklingen, og da spesielt på forbrukssiden.

- Bransjen endrer seg, spesielt i retning digitalisering. I fremtiden vil digitaliseringen prege vår elektriske hverdag. Innen 2018 skal alle husstander installere elektroniske strømmålere, og da åpner det seg nye muligheter. Spørsmålet er hvordan Svorka skal utnytte denne digitaliseringen, sier Fjeldvær.

Salgs- og markedssjef Janne Rangnes mener det er viktig å være på tå hev for å forbli tilpasningsdyktige.

- Vi må følge med på hva som foregår nå, hva som kan komme, og hva vår rolle er oppi alt som skjer i tiden, sier hun.

Fjeldvær viser til Dagens Næringslivs sak fra forrige uke, titulert Dropper apper – lager dingser, hvor det spås at appenes fremtid er usikker. I fremtiden vil forbrukerne heller benytte seg av programmer som samler alle tjenester under ett i kommunikasjonsbaserte applikasjoner, slik man allerede kan se tendenser til på Facebook. Der er for eksempel bildeappen Instagram integrert for deling, og Svorka selv har lagt til rette for at man kan benytte seg av kundetilbud direkte på deres side. Men dette er bare starten, tror Fjeldvær. For å holde tritt med utviklingen har Svorka derfor ansatt Håkon Solvik som innovasjonsdirektør fra 1. februar. Han skal lede innovasjonsarbeidet, og er klar på at teknologitrendene og -endringene byr på mange muligheter, men også på flere utfordringer. 

- Jeg tror apper vil være avleggs om kort tid. Men å samle alle tjenester under ett synes jeg er betenkelig, sier Solvik.