Holder trykket oppe

På tross av flere år med omstilling, nedbemanning og anbudsutsetting kan Trollheim AS se tilbake på et godt 2015. Da bidro de til at hele 52 personer kom ut i jobb eller utdanning, noe som er attføringsbedriftens beste resultat på åtte år.

I 2015 ble totalt 149 personer skrevet ut fra ulike tiltak hos Trollheim, og det er altså 52 av disse som nå er ute i jobb eller utdanning. Det tilsvarer en uttelling på 35%, mot 28% året før. Det er gode tall i en bransje som står ovenfor store endringer.

Behovet for attføringstjenester øker nemlig samtidig som rammevilkårene sentralt endres og manifesteres i form av konkurranseutsetting. Det får konsekvenser for hele attførings-Norge, og for Trollheim AS spesielt har det betydd tap av to anbud i 2015, forteller daglig leder Ella Sæter. Det tilsvarer et økonomisk tap på fem millioner og nærmere 150 plasser innen oppfølging og avklaring. Brukerne er likevel potensielt de som blir hardest rammet, blant annet grunnet økt ventetid og flere instanser å forholde seg til.

- Det går mest ut over de som står lengst unna arbeidslivet, sier Sæter.

Men omveltningene har funnet sted over lengre tid. I 2010 hadde daværende Trollheim Vekst en omsetning på 87 millioner, mot 50 millioner i 2015. Deler av produksjonen har blitt lagt ned, og effektivisering og nedbemanning har vært nødvendig, samtidig som bedriften er i stadig konkurranse med andre aktører i næringslivet. Trollheims rundt 40 ansatte sitter på store mengder kunnskap og kompetanse, en ressurs Sæter frykter kan forsvinne i videre omstillingsarbeid til nye, sentrale rammevilkår. Men hun har et positivt fremtidsfokus.

- Vi har et godt eksistensgrunnlag, og vi tenker stadig nytt og omstiller oss. De ansatte har gått på med stort pågangsmot, og vi vil fortsette å yte gode tjenester og være en god arbeidsplass, smiler Sæter.

Fagleder Åse Torill Solli forteller at Trollheim har utviklet en avtale med kommunen om tre tjenester som er spesielt rettet mot språkpraksis og integrering for flyktninger. Samtidig jobbes det med uforstilt styrke med tiltak for ungdom som har havnet utenfor utdanningsløpet.

Unni_690x404.jpg

Humøret er det ingenting å si på når Unni pakker for Pipelife. Her med Ella Sæter og Åse Torill Solli som tilskuere.

Jobbkurs_690x398.jpg

Stor stemning på jobbklubb med veileder Johnny Myklegard: Øystein og Elisabeth Jonsen, Mihalache Mihai Cristian, Sintija Balandina og Terje Ranes får full score på jobbquiz.

 

Nasjonalt fokus

Når behovet for attføringstjenester henter stort fokus sentralt og politisk, blant annet fra statsminister Erna Solberg, fører det til nasjonalt omfattende tiltak. To av disse, NHO-prosjektet "Ringer i vannet" og regjeringens forslag om innføring av arbeidsforberedende trening, er særlig aktuelle.

I gjennomsnitt tar det 452 dager fra en person får arbeidsevnevurdering til arbeidsrettet tilbud blir iverksatt. For å redusere ventetiden foreslo regjeringen et tiltak de kaller arbeidsforberedende trening, som skulle vært iverksatt 1. januar i år, men som grunnet EFTA-regler har blitt utsatt til 2017. Det er dårlig nytt for de som har aller størst behov for hjelp, sier Sæter. Det nye tiltaket vil føre til et mer strømlinjet tilbud hvor brukeren blant annet kan få muligheten til å prøve seg i ordinær bedrift, og ikke bare i Trollheims produksjonslokaler slik ordningen er nå.

 

Samfunnsansvarlig prosjekt

Trollheim har siden 2014 jobbet med NHO-prosjektet "Ringer i vannet". Prosjektet har som formål å inkludere landets attføringsbedrifter i NHO-bedriftenes rekruttering av arbeidskraft. Frem til september i fjor hadde 67 personer fått jobb gjennom "Ringer i vannet" i Møre og Romsdal.

Veileder og avdelingsleder Eva Holten forklarer at avtalebedriftene tar kontakt med Trollheim når de utlyser stillinger, for å se om attføringsbedriften har noen aktuelle kandidater. I så tilfelle kartlegges behov for både arbeidsgiver og -taker, og rette vedkommende får da arbeidspraksis i bedriften med grundig oppfølging fra veileder. I skrivende stund har Trollheim AS avtale med ni bedrifter i Surnadal; Karen Oddnys heim- og hagetjenester, Rema 1000, Føniks Vask og Rens, Thon Hotel Vårsøg, MøreTre og Hageland samt Byggmakkers tre avdelinger i Surnadal, Tredal og Bytås. Holten forteller at de i tillegg kan få to nye i løpet av neste uke, og berømmer surnadalsbedriftene for deltagelsen i prosjektet.

- Disse bedriftene tar samfunnsansvar, fastslår hun.

Trollheim_690x442.jpg

Feirer lykketallet 52 med «heimlaga» kake – fra Trollheimskjøkkenet, selvfølgelig: foran daglig leder Ella Sæter og fagleder Åse Torill Solli. Bak personalsjef Ronald Aasgård, veileder Kristian Moe, veileder Johnny Myklegard og økonomisjef Jo Forslund.