Bergsvein B

Framdriften i Todalsfjordprosjektet

Bergsvein Brøske, daglig leder i Todalsfjordprosjektet, orienterte i dag Surnadal Næringsforening om status i prosjektet.

Bildet over: Bergsvein Brøske

Dette er et prosjekt som har pågått siden før krigen, forteller Brøske. I nyere tid har vi vært innom flere alternativer for å få til et ferjefritt samband over Todalsfjorden, deriblant en flytebru fra Kvanne og over. Den løsningen vi nå ser på er en brutype fra Svinvika over til Rakaneset, med en 4,3 km lang tunnel som kommer ut ved Ålvundfossen.

Anne Polden, Surnadal Sparebank, spør om når vi kan forvente å få se en skisse over hvordan dette kommer til å se ut.

- Målet vårt som det er i dag, er at innen 2020 skal vi være ferdig med alt som gjelder planarbeid i forhold til Todalsfjordprosjektet, og en tenkt byggestart er lagt til år 2023 – 2025. Allerede i starten av 2018 vil vi mest sannsynlig kunne legge fram en skisse, sier Brøske.

- Vi har budsjettert med 2,4 milliarder. Finansieringen ser da slik ut:

Kompensasjon av ca. 23 % mva fra Møre og Romsdal Fylkeskommune;                            450 mill. kr.
Lånebehov;                                                                                                                          1.020 mill. kr.
Behov for fylkeskommunal/lokal finansiering;                                                                    930 mill. kr.
Sum;                                                                                                                                     2,400 mill. kr.

- Normalt sett ser vi på en bompengeperiode på 20 år, men vi jobber for å få økt den til 35-40 år. Ved økning av innkrevingstid for bompenger fra 20 til 30 år, reduseres behov for fylkeskommunal/lokal finansiering med 560 mill. kr. Nytt behov blir da 370 mill. kr. i forhold til 930 mill. kr. tidligere. Ved økning av innkrevingstid for bompenger til 40 år er det ikke behov for fylkeskommunal/lokal finansiering. Lånet vil være nedbetalt etter 35 år, sier Brøske.

 

Forutsetninger:
Fergeavløsningstilskudd pr. år i 40 år                                                                     12 mill. kr.
Rente lån                                                                                                                   2,5 %
Innkreving av bompenger                                                                                        20 år
Total nedbetalingstid lån                                                                                          40 år

Gjennomsnittlig døgntrafikk år 1                                                                             700 kjøretøy
Gjennomsnittlig betaling i bom* år 1                                                                       100 kr.
Bidrag nedbetaling fra ferge-tilskuddet                                                                  700 mill. kr.
Bidrag nedbetaling fra bompenger                                                                          900 mill. kr.
Total tilbakebetaling og renter av lån                                                                    1.600 mill. kr.

Årlig økning i ferge-tilskuddet                                                                                  2 %
Årlig økning i bomtakster                                                                                         2 %
Årlig trafikkvekst første 10-år                                                                                  4 %
Årlig trafikkvekst andre 10-år                                                                                  3 %

*Bomtakst liten bil blir ofte satt til fergebillett + 40 %.
Fergebillett liten bil i sambandet er 73 kr, dvs. 100 kr.
Erfaring fra andre samband viser at takst liten bil er gjennomsnittlig betaling pr. kjøretøy som passerer bom.

- Det står alltids andre prosjekter klar til å ta over vår prioriterte plass, men dette skal vi klare å fullføre, forteller Brøske. Vi er et framoverlent styre på 8 personer, men i tillegg til oss er gode ambassadører det aller viktigste i denne prosessen framover, avslutter Bergsvein Brøske.