Rindal kommune digitaliserer:

Enkelt å velge eFaktura

En stor del av innbyggerne i Rindal får fortsatt faktura fra kommunen på papir i posten. Nå har kommunen lagt bedre til rette, slik at det er enkelt å gå over til eFaktura for de som ønsker det. eFaktura er kostnadsbesparende og effektivt for kommunen, og enkelt og oversiktlig for fakturamottaker.

Tove Schei er digital rådgiver i Rindal kommune. Hun forklarer at kommunen har hatt tilbud om bruk av eFaktura i flere år, men det har ikke vært mye brukt. Nå er det lagt bedre til rette for oppretting av eFaktura, ved at eFakturareferansen har kommet på trykk på papirfakturaene. eFakturareferansen er et individuelt nummer for hver fakturamottaker. Denne referansen må man bruke ved oppretting av en eFaktura-avtale.

Tove Schei og Anne Norli.jpg
Tove Schei og Anne Norli viser hvor du finner eFakturareferansen på fakturaen fra kommunen.
 

Effektivt og praktisk for både sender og mottaker

eFaktura er kostnadsbesparende og arbeidsbesparende for kommunen. Med mindre bruk av papir sparer man også miljøet. 

For fakturamottaker er fordelen at man får alle sine fakturagrunnlag tilgjengelig i et eget arkiv i nettbanken, og slipper å skrive det ut på papir for å holde oversikt.

Anne Norli, som er fagansvarlig for betalingsformidling i Rindal Sparebank, forteller at fakturagrunnlaget er tilgjengelig i eFakturaarkivet i nettbanken i minst 18 måneder.

Rindal kommune har to grupper av fakturamottakere som gjerne kan vurdere å velge eFaktura. En del av innbyggerne får papirfaktura i posten, mens noen bare har avtalegiro.


eFaktura og avtalegiro kan kombineres

Anne Norli presiserer at eFaktura og avtalegiro ikke er det samme. eFaktura er levering av fakturaen direkte i nettbanken, i stedet for brev i postkassen. Du kan i så fall velge å få varsel om fakturaen på epost, men det er ikke nødvendig. Med eFaktura må fakturamottakeren selv gå inn i nettbanken og godkjenne fakturaen før den blir lagt til betaling.

Avtalegiro er en avtale om at fakturabeløpet går direkte til betaling i nettbanken. Fakturamottaker slipper da å gå inn i nettbanken og godkjenne beløpet.

eFaktura og avtalegiro kan kombineres. Da går alt automatisk, og man slipper papirer å holde styr på. Fakturagrunnlaget har man lett tilgjengelig i eFaktura-arkivet i nettbanken, og kan skrive det ut om man ønsker det.


Hvordan opprette eFaktura?

For å opprette eFaktura trenger du eFakturareferansen, som du finner på papirfakturaen eller avtalegiromeldingen du har mottatt. På fakturaen fra Rindal kommune står dette helt nederst på arket. I nettbanken kan du få opp en alfabetisk liste over eFaktura-tilbydere. Da skal det være ganske enkelt å velge rett tilbyder og registrere avtalen.

Første gang du legger inn en betaling til en ny betalingsmottaker som er registrert med eFaktura eller avtalegiro skal du få opp et spørsmål om du vil opprette en slik avtale.

Hvis du har trøbbel med å etablere avtaler for eFaktura eller avtalegiro så kan du kontakte banken din for å få hjelp med dette.


Du kan også bruke nettsiden efaktura.no. Her velger du din bank og logger inn med BankID. Da får du opp forslag på eFaktura-tilbydere som kan være aktuelle for deg.