ombord

En ny form for ferie

(16.03.2005)Solveig og Arnold Grytbakk valgte i vinter å dra på cruise, med Kanariøyene som utgangspunkt:Den 18. januar gikk vi om bord i MS Carousel i Santa Cruz på Tenerife. Båten var preget av engelske skikker, med bl. a. omkledning til middag.

De øvrige måltider valgte vi å innta i mer uformelle  omgivelser ved svømmebassenget, hvor det var en kafeteria. Det var ikke mange som benyttet bassenget, hvor man nærmest var på utstilling, noe ungene som var om bord ikke brydde seg noe om.

MS Carousel er på 23 000 tonn, er 195 meter lang og 26 meter bred. Maks 1200 passasjerer og  med en besetning på 402.
Første natta om bord ble mer urolig enn vi satte pris på. Det var uvær og båten krenget hit og dit. Vi hadde heldigvis tatt sjøsyketabletter, en bra forholdsregel for landkrabber til sjøs.
Første anløpsted var Arrecife på Lanzarote, hvor vi slappet av etter nattens strabaser.Om kvelden seilte vi fra Lanzarote og neste morgen var vi fremme i Agadir i Marokko, hvor vi  var på busstur til en liten by som heter Taroudant. Vi fikk oppleve at geiter klatret i trær og ikke minst, en nærmest forhistorisk fremstilling av naturmedisin.

Det var mye og se langs veien, da familiene skulle møtes for å feire en slags påske. Noen ventet på buss, mens andre kjørte i overfylte biler. De red på esler, kjørte moped og syklet, og felles for dem alle var at de hadde med seg levende lam som skulle slaktes og nytes sammen med familien. Vi kom i snakk med guiden og det viste seg at han hadde bodd i Norge i flere år, bl. a. i Trondheim, så han snakket trønder!  Han hadde gått på skole i Tromsø og hadde kjørt bil fra Tromsø til Marokko. Den turen var unnagjort på 5 døgn!
Fra Agadir gikk MS Carousel til Madeira, en tur på en natt og en dag. Vi oppdaget at det ikke var mobildekning på den strekningen. Madeira er en meget grønn øy takket være Paul Da Serra-platået som er deres vannreservoar. Vi ble med på dagstur til nordsia av øya. En flink sjåfør loset oss gjennom et svært så variert landskap, og nedstigningen fra platået til Porto Moniz var verre enn Trollstigen! Det gikk bra.

Returen  til Funchal gikk heldigvis langs motorveien.

Fra Madeira seilte vi til La Palma, den vestligste av Canariøyene. Vi gikk i land i Santa Cruz hvor en del av bebyggelsen ligger i et utbrent vulkankrater. Det ble busstur der også, der vi bl.a. fikk se San Antonio vulkanen:

Siste utbrudd var i 1677, så den begynner å bli skogbevokst. Vulkanen ved siden av, Teneguia, hadde sitt siste utbrudd i 1971. Ved neste utbrudd ventes det at en deler av vulkanen vil falle i havet og forårsake en 40 meter høy flodbølge som vil ramme Florida. Huff!

Neste anløpsted var Las Palmas på Gran Canaria. En by med et veldig fint havneområde, der vi tok verden med ro. Neste morgen var vi tilbake i Santa Cruz på Tenerife. Buss derfra til Playa de las Americas, hvor vi bodde på Compostella Golf. Et  leilighetshotell ved golfbanen - og vi som ikke spiller golf!
Dette ble en ferie med mange opplevelser, som det tar en tid å fordøye.